Læser: Jeg er bange for at sejle med Express 1

LÆSERBREV
Jeg er kommet i den situation, hvor jeg igen finder Molslinjens ”kundeservise” af vores samfundsbegrundede sejlads under al kritik.

Der er varslet 2,5 meter ”høje” bølger i Østersøen onsdag, hvilket igen betyder en rejse, hvor komforten ikke er iorden.

Jeg ringede derfor til kundeservice og forhørte mig, om man ved varsel om hård vind/kuling havde tænkt sig at indsætte vores reservefærge Povl Anker. Dette kunne man ikke svare på.

Jeg har et vigtigt ærinde i København, og da jeg ikke mere skal ud på en bræktur med den blikdåse, vi har fået, ser jeg mig nødsaget til at skulle af sted en dag før planlagt, da jeg så må over via Køge.

Nu skal jeg aflyse dagens vigtige aftaler. Jeg er ganske enkelt blevet bange for at sejle med Express 1, når der er høje bølger.

Med ankomst til Køge betyder dette en hotelovernatning oveni, da jeg kommer frem til bestemmelsesstedet omkring midnat. Jeg skulle jo ”bare” over til en vigtig aftale med ankomst omkring frokosttid i København.

Jeg er mildt sagt rasende over den forringelse, vi har fået med den nye færgekontrakt. Dette er jo ikke blevet den trafikale ligestilling, vi fastboende blev stillet i udsigt.

Al den fremgang, vi gennem de senere år har oplevet, er ved at blive sejlet agterud med Bornholm som den helt store taber.

Jeg har smidt mange betalte billetter ud efterhånden, da jeg nægter at betale gebyr (100 kroner) for at kunne ændre min billet til en roligere afgang.

Nu synes jeg ærlig talt, at det politiske system må træde i karakter, for dette kan vi ganske enkelt ikke blive ved med at finde os i.

Vi har fået billige billetter. Jo, jo. Kombardo.

Dette system tilgodeser kun de, som kan planlægge rejse lang tid i forvejen – og turisterne.

Det kan ikke være meningen, at vi ikke kan foretage en spontan rejse, uden det skal koste os dyrt.

Vi kan ikke være tjent med at skulle gå en vinter i møde med en færge, som gør os angste for at sejle.

Kommer der ikke snart indrømmelser fra Molslinjen om at gøre vores sejlads driftsikker, så må jeg bede transportministeren om at genåbne kontrakten, for det begynder at ligne kontraktbrud, det her.

Vi har jo ikke – som lovet – fået trafikal ligestilling, men i stedet forringelser – alt, alt for mange, desværre.

Jeg fornemmer et ulmende oprør fra bornholmerne, hvis der ikke snart bliver gjort noget ved den uholdbare situation, vi som ø-samfund er havnet i.

Vores færgerute er vores livline til resten af verden, og vi skal hverken ”adfærdsreguleres” eller ”ændre rejsemønster”, sådan som Molslinjen gerne ser det. Dette er vores livline, og vi har ikke andre muligheder for at kunne rejse til resten af Danmark – og verden.

De skal betjene vores motorvej. Det er dét, de årligt får mere end 300 millioner af vores skattepenge for at udføre.

Jeg håber inderligt, at transportministeren vil træde i karakter og få rettet op vores efterhånden voksende transportproblemer, for det var vel ikke dét, der var målet med at sælge en 152 år gammel og velfungerende statsejet færgedrift til et selskab, hvor man udelukkende tænker i at tilgodese aktionærernes overskud.

Jeg håber, der kommer noget konstruktivt – og holdbart – for Bornholmerne, når man igen skal mødes på torsdag med transportministeriet til en drøftelse af sejladsen til og fra Bornholm.

Pia Jørgensen
Nyker strandvej 59, Sorthat