Trumps tidligere chefstrateg er anholdt for svindel

Steve Bannon, som var præsident Donald Trumps chefstrateg og kampagnechef ved seneste valgkamp, er torsdag blevet anholdt og sigtet for at have bedraget donorer.

Bannon skal have svindlet donorer for hundredtusinder af dollar i forbindelse med finansieringen af en mur ved USA’s grænse til Mexico.

Ved et retsmøde torsdag aften dansk tid har en føderal domstol på Manhattan i New York fastsat en kaution på fem millioner dollar for Bannon, der erklærer sig uskyldig i anklagerne.

Føderale anklagere på Manhattan sagde tidligere torsdag, at Bannon sammen med flere andre er sigtet for svindel under kampagnen “We build the wall”. Den søgte at indsamle 25 millioner dollar (over 157 millioner kroner).

Pengene blev forsøgt samlet ind via crowdfunding, der går ud på at skaffe finansiering via småbeløb fra private.

Det amerikanske justitsministerium siger, at donorener havde fået indtrykket af, at pengene skulle gå til Mexico-grænsemuren.

Men Brian Kolfage, som var kampagnens ansigt udadtil, er anklaget for at have brugt pengene til en luksuriøs livsstil. Kolfage er anholdt sammen med Bannon.

Bannon er en fremtrædende person på den amerikanske højrefløj.

Kolfage skal fremstilles for en dommer sent torsdag i Florida, mens Bannon skal fremstilles for en dommer på Manhattan. To andre sigtede i sagen skal fremstilles for dommere i Florida og Colorado.

Bannon var som Trumps nærmeste rådgiver under valgkampen i 2016 med at artikulere og udvikle præsidentens kurs, politik og sprogbrug – ikke mindst i forhold til den indvandringen fra Mexico.

Anklagere siger, at Bannon skal have fået over en million dollar (omkring 6,3 millioner kroner) til sig selv via finansieringskampagen for en mur på grænsen til Mexico.

Projektet med muren var et centralt valgløfte fra Trumps side, men det har været præget af tilbageslag ved domstolsafgørelser, logistiske problemer og politisk modstand fra Demokraterne.

I mellemtiden har over 330.0000 tilhængere af muren doneret til private organisationer og kampagner, viser en Reuters-undersøgelse fra 2019.

/ritzau/Reuters