Ventiler på 2000 Boeing-fly skal tjekkes inden ny flyvning

Tusindvis af fly har stået stille under coronakrisen, der har ramt luftfartsindustrien hårdt.

Og i USA skal over 2000 fly af typerne Boeing 737 NG og Classic til tjek, før de må få lov at lette igen.

Det har den amerikanske luftfartsmyndighed FAA fredag besluttet, efter at inspektører har opdaget problemer på ventiler på flyene.

Alle fly af de nævnte typer, der har stået stille i mindst syv dage i træk, skal derfor undersøges for, om der er korrosion ved den bestemte ventil.

– I fly, der bliver opbevaret eller brugt sjældent på grund af lavere efterspørgsel under covid-19-pandemien, kan ventilen være mere modtagelig over for korrosion, oplyser Boeing.

Er der korrosion ved ventilen, skal den skiftes, før flyet må få flyvetilladelse igen. Korrosionen kan ellers i værste tilfælde føre til dobbelt motorsvigt.

Korrosion er nedbrydning af eksempelvis metaller, når de udsættes for enten luft eller vand. Korrosion af jern og stål kan føre til rust.

Fire fly har for nylig oplevet, at en motor er stoppet grundet fejl på en ventil, oplyser FAA.

– Hvis problemet ikke bliver løst, kan det resultere i en motorfejl, som kan resultere i en tvungen landing uden for en lufthavn, siger en Boeing-talsperson.

– Boeing er klar med hjælp til flyejerne, hvis de finder et problem, siger talspersonen.

En talsmand for SAS oplyser til Ritzau, at det skandinaviske luftfartsselskab ikke længere har fly af typen Boeing 737 med base i Danmark.

I Norge har SAS i øjeblikket 71 Boeing 737 i drift, og dertil er der yderligere et antal i coronaparkering. SAS forsikrer om, at man af egen drift tjekker flyene, når de bliver taget i brug igen.

Flytypen Boeing 737 NG er forgængeren til Boeing 737 MAX.

Samtlige Boeing 737 MAX-fly har siden sidste år været underlagt flyveforbud på grund af to dødelige ulykker.

Ved begge ulykker skete der ukontrollerede dyk i flyets spids, og Boeing vurderer, at fejlen lå i det automatiske system MCAS.

Det skal forhindre såkaldt stalling. Det opstår, når et fly mister opdrift på grund af for ringe fart og får flyets snude til at slå opad. Stalling skal omgående forhindres, for at flyet ikke skal styrte.

I Indonesien styrtede et fly af denne type ned i oktober 2018. Her omkom 189 personer.

I marts 2019 styrtede et andet 737 MAX-fly ned i Etiopien. Her blev 157 mennesker dræbt.

/ritzau/Reuters