LOreal vil fjerne ordene hvid, lys og blegning fra sine produkter

Den franske kosmetikgigant L’Oreal vil ikke længere bruge ord som “blegning” – på engelsk “whitening” – eller “lys”/”fair” på sine produkter.

Det meddeler selskabet lørdag ifølge nyhedsbureauet AFP.

Beslutningen kommer i kølvandet på de omfattende antiracistiske protester, der har fundet sted i USA og en lang række andre lande.

L’Oreal og andre kosmetikproducenter har fået kritik for overhovedet at sælge produkter, der skal gøre huden lysere.

Selv om produkterne nu skifter navn, vil de stadig være at finde på hylderne i butikker verden over.

De blegende cremer og lignende produkter købes af millioner af mennesker og er særligt udbredt i Afrika og Asien.

Johnson & Johnson, der er en af verdens største producenter af kosmetik og hygiejneprodukter, gik i sidste uge et skridt videre.

Selskabet meddelte, at det vil stoppe salget af visse blegende cremer, der sælges i Asien og Mellemøsten.

Torsdag meddelte et andet stort selskab, det britisk-hollandske Unilever, at det ikke længere vil bruge ord som “fair” (lys) på sine produkter.

I Indien og Bangladesh sælger Unilever en creme med navnet “Fair & Lovely”. Cremen lysner huden.

Unilever skriver i en meddelelse, at det vil “hylde alle hudfarver”.

Alene i Indien havde Unilever sidste år en indtjening på “Fair & Lovely” på over en halv milliard dollar (3,3 milliarder kroner), skriver AFP.

I USA har flere virksomheder sagt, at de vil ændre navn eller design på visse produkter. Det gælder blandt andet mærker som Uncle Ben’s og Aunt Jemima, hvis fremstilling af sorte mennesker har vakt anstød.

/ritzau/