Konsulent i flysikkerhed om styrt: Alle røde lamper skal lyse

To ulykker med samme type fly er sket inden for et halvt år. Ã…rsag skal findes, mener flysikkerhedskonsulent.

Der skal et opklaringsarbejde i gang, efter at et fly af typen Boeing 737-800 MAX er styrtet i Etiopien. For en lignende hændelse med samme type fly fandt sted i Jakarta, Indonesien, 29. oktober sidste år.

Hans Christian Stigaard, der er konsulent i flysikkerhed og tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn, mener, at man skal til bunds i sagen. Ifølge ham ligner de to ulykker hinanden.

– Det er to ulykker for meget. Man er nødt til at finde ud af, om Boeing har informeret godt nok, om selskaberne har uddannet godt nok, og om der er fejl på flyverne.

– Alle røde lamper skal lyse, når der sker to ulykker af den her slags. Ingen diskussion om det, siger Hans Christian Stigaard.

Et fly fra Ethiopian Airlines med 149 passagerer og otte besætningsmedlemmer om bord, der var på vej til Kenyas hovedstad, Nairobi, styrtede søndag ned seks minutter efter start. Ingen overlevede.

Det styrtede fly var et splinternyt Boeing 737-800 MAX. Det var magen til det indonesiske fly fra Lion Air, der styrtede kort efter start fra Jakarta 29. oktober. Dengang var 190 om bord.

Ifølge Hans Christian Stigaard tyder det på, at ændringer i det nye fly er årsagen bag styrtene.

– Boeing har lavet nogle ændringer i måden, man skal operere flyveren på. Flyveren trækker automatisk næsen nedad, hvis den føler, at den har for lav hastighed.

– Det er nogle systemer, piloterne relativt nemt kan sætte ud af spil. Men det kræver, at de ved, hvordan de gør. Og det kunne vi se på Lion Air-ulykken, at de ikke vidste, siger han.

Hans Christian Stigaard uddyber, at de to ulykker ligner hinanden, og derfor kan man godt frygte, at samme fejl er sket igen.

Han understreger, at ændringerne ikke nødvendigvis er dårlige, men det er vigtigt, at piloter er opmærksomme på dem.

Det norske flyselskab Norwegian, der har adskillige afgange fra Københavns Lufthavn dagligt, har 15 fly af typen Boeing 737-800 MAX. De to flystyrt ændrer imidlertid ikke noget hos selskabet.

– Alle vores 737-800 MAX-fly flyver som normalt. Vi er som altid i tæt dialog med Boeing og forholder os til deres anbefalinger. Vores passagerers sikkerhed kommer altid først, siger Tomas Hesthammer, flyvechef i Norwegian, i en skriftlig kommentar.

Hans Christian Stigaard vurderer ikke, at der er grund til bekymring ved at flyve med Norwegian med den pågældende flytype.

– Der er ingen grund til bekymring, for jeg har fuldstændig tillid til, at Norwegian har uddannet sine piloter tilstrækkeligt, siger han.

/ritzau/