DAT skærer ned på antallet af flyafgange

DAT skærer ned på antallet af flyafgange
For at opnå lavere personaleomkostninger vælger DAT at reducere antallet af daglige flyvninger mellem Bornholm og København. Selskabet vil fokusere på hverdage. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | 11. APR 2024 • 07:04
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED
11. APR 2024 • 07:04

Stigende afgifter presser økonomien, fortæller flyselskabet, som svarer igen med at reducere antallet af flyvninger og dermed personaleomkostningerne.

Nye afgifter presser DAT på ruten mellem Bornholm og København. Flyselskabets svar er færre afgange for at reducere omkostningerne.

Regeringen har indført en afgift, som både skal finansiere udviklingen af grønne teknologier til indenrigsflyvningen og en højere ældrecheck, og Trafikstyrelsen har givet Københavns Lufthavn lov til at hæve passager- og flyafgifter med 28 procent fra og med 2024. Det har fået DAT til at se på forskellige muligheder for at reducere omkostningerne på den bornholmske rute, fortæller kommerciel direktør Robert Rungholm i en orientering.

"Som præsenteret for Trafikkontaktrådet i december kiggede vi ind i et forventet tab på cirka 18 millioner kroner for året. Ved at justere fartplanen kan vi reducere personaleomkostningerne med cirka 20 procent", fortæller han.

I fremtiden vil DAT i højere grad have fokus på morgen- og eftermiddagsafgange på hverdage. Det er de afgange, patienter, læger, pendlere og forretningsrejsende primært bruger. Fartplanen vil ifølge Robert Rungholm ligge tæt på Region Hovedstadens minimumskrav om fem-seks afgange i hver retning på hverdage.

Alt at vinde

Der vil fortsat være morgenafgange fra Bornholm klokken 6.15, 7.00 og 8.45, og eftermiddagsafgangene fra København klokken 16.00, 18.15 og 21.50 består også. Der vil være to ugentlige afgange på sommerruterne til Billund og Aalborg.

"Det er et trist, men ikke overraskende resultat af den politiske prioritering: flere og større afgifter på flyvning, støt stigende færgetilskud og billigere færgebilletter", fortæller Robert Rungholm.

Sidste år besluttede Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm at udarbejde en analyse af øens flybetjening. For at gøre den aktuelle situation helt klar, har DAT valgt at give konsulenterne næsten fuld adgang til flyselskabets historiske data, herunder rutestatistik og økonomi.

"Økonomi er normalt kommercielt følsom data, man ikke deler, men set i lyset af analysens formål og vigtigheden af den, og at vi som transportudbyder har alt at vinde og intet at tabe, har vi valgt at gøre det", fortæller Robert Rungholm.

Negativ spiral

Analysen skal blandt andet beskrive udviklingen, rammerne og vilkårene for den kommercielle indenrigsflyvning til og fra Bornholm, betydningen af en attraktiv flyforbindelse og hvilke samfundsgrupper, der benytter forbindelsen.

DAT forventer, at analysen snart bliver offentliggjort og ser frem til at læse den. Flyselskabet håber, den vil være nyttig i arbejdet for bedre rammer og vilkår for beflyvningen af Bornholm.

"Der er en negativ spiral, der skal brydes, hvis flyet igen skal være en transportform tilgængelig for de fleste og ikke kun de få og med en brugbar frekvens", fortæller DAT's kommercielle direktør.