Gudhjem. Foto: Berit Hvassum

‘Du bor på verdens dejligste ø’: Her er Bente Klarlunds 8 råd til bornholmerne

Nedlukning og karantæne på grund af Covid-19 er strengt nødvendig, men kan forringe din fysiske og mentale sundhed. Med få, simple råd kan du snige motion ind i hverdagen, holde hjernen frisk og din mentale sundhed robust i en tid, hvor vi skal holde fysisk men ikke social afstand.

Her er Bente Klarlunds otte råd til bornholmerne:

Råd 1: Du bor på verdens dejligste ø med den smukkeste natur inden for rækkevidde. Gå, cykl eller løb en tur hver dag. Vis hensyn og hold afstand. Vask hænder, når du kommer hjem.

Råd 2: Søg inspiration til træning og bevægelse, der kan udføres i hjemmet eller udendørs. Find programmer til hjemmetræning, gangprogrammer og løbeprogrammer på aktivsundhed.dk. Du kan med fordel træne sammen med dine børn, fx ved brug af appen “7-Minutters Træningsprogram” eller bare “Seven”. Det er virkelig god og sjov træning på mange niveauer.

Råd 3: Begræns stillesidning. Hvis dit arbejde kræver, at du skal sidde stille, så rejs dig op flere gange i timen og gå lidt rundt. Tag ‘exercise snacks’. Lav fx 20 squats eller høje benløft, mens du koger vand til kaffen. Begræns din tv-tid. Når tv-tid er mere skadeligt end blot at sidde stille, skyldes det, at vi ofte spiser og drikker usundt foran skærmen. Gør det til en vane ikke at indtage mad- og drikkevarer, mens du ser tv. Lav armstrækninger, rygøvelser og balanceøvelser på gulvet, mens du ser tv eller sæt kondicyklen foran fjernsynet. Rejs dig op, når der er reklamer og gør noget nyttigt: ryd op, tøm opvaskemaskinen, læg tøj sammen.

Råd 4: Sæt tempo på rengøringen. I disse corona-tider skal der gøres meget rent. Tænk på rengøringen som en erstatning for en tur i fitnesscenteret.

 

Bente Klarlund. Foto: Jacob Jepsen

Bente Klarlund

Dr. med. Bente Klarlund Pedersen, 63, er infektionsmediciner og overlæge på Rigshospitalet samt professor ved Københavns Universitet. I det daglige er hun leder af TrygFondens Center for Aktiv Sundhed med 75 tilknyttede studenter og forskere fra hele verden. Hun er desuden foredragsholder, klummeskriver og har sin egen sundhedsbrevkasse i dagbladet Politiken.

Bente Klarlund er forfatter til mere end 500 videnskabelige artikler og bøger og har modtaget en række priser for sin forskning samt Videnskabsministeriets Forskningskommunikationspris, Kulturministeriets Idrætspris og Rosenkjærprisen.

Bente Klarlund er bl.a. forfatter til bøgerne: Sandheden om Sundhed; Elsk at løbe – med Maratonbogen; Hva’ nu hvis jeg hader sport; Skridttællerbogen, Recept på Motion, Motion på Recept; Graviditet og Motion; Børn og Motion og 100 myter om vægttab og motion.

 

Råd 5: Hvis du har have, så brug den. Du kan være hjemme og alligevel ude, hvor virusspredningen er mindst. Havearbejde er godt for både den fysiske og den mentale sundhed.

Råd 6: Sov nok. Hvis du ikke sover, bliver dit immunsystem svækket. Og det bliver din hjerne også. Bare en enkelt nat med for lidt søvn påvirker hjernefunktionen i uheldig retning. Koncentrationsevnen bliver svækket og man laver flere fejl. Du lærer dårligere, hvis du ikke har sovet. Men omvendt gælder det også, at selv om du er frisk, når du lærer noget, så sætter det sig ikke fast, hvis du ikke sover, natten derpå. Manglende søvn går ud over reaktionstiden. Du får vanskeligere ved at løse komplicerede opgaver, bliver lettere sur, vred og ked af det. Hvis du sover for lidt, mister du overblik og selvindsigt.

Råd 7: Hold dig mentalt aktiv. Hvis du kan synge, så syng. Hvis du kan spille, så spil. Hvis du kan tegne, så tegn. Lyt til musik. Læs eller lyt bøger. Træn din hjerne ved at spille spil, løse sudoku eller lægge puslespil. Strik en trøje i et kompliceret mønster. Gør noget, der får dig til at tænke på noget andet, fordi du skal koncentrere dig. Vær mindful og kreativ. Vær tilstede i nuet. Skriv dagbog. Skriv hver dag mindst én ting ned, som du er taknemmelig for. Og husk at trække vejret – helt ned i maven. Vær kreativ. Gør i det hele taget noget meningsfuldt. Det er alt sammen godt for din mentale sundhed.

Råd 8: Hvis nyhederne gør dig ængstelig, så hold igen med at læse og se nyheder hele tiden. Tag en pause fra bekymringerne.erhold din normale arbejdstid og dine normale pauser.