Illustration: Oluf Høst

Torsdagens leder: Skal museerne understøtte turistboomet?

Engang imellem skal vi bare juble over et godt resultat. Sådan en lejlighed byder sig nu, hvor vi i dagens avis kan berette, at Bornholm stormer frem på turisme-fronten. Tallene taler deres uafviselige og tydelige sprog:

Sidste år gav det største antal overnatninger i 25 år. Fremgangen på Bornholm er tre gange større end i landet som helhed.

Helt præcist: Der er registreret 200.000 flere overnatninger på Bornholms kommercielle overnatningssteder i 2019 end i 2018. Tallet lander på 1,7 millioner.

Det er Destination Bornholm, der fremlægger tallene, der dækker over overnatningssteder med mere end 40 senge.

Små private udlejere er altså ikke med i tallene. Og da der er cirka 4.000 sommerhuse på Bornholm, er tallet reelt noget større.

Så hvis vi har følt, at der var lidt trængsel visse steder, er det ikke uden grund. Det skal vi være glade for.

Ifølge Destination Bornholm – der er det bornholmske turisterhvervs udviklings- og markedsføringsorganisation – er turisme Bornholms største erhverv.

Organisationen oplyser, at turisme skaber næsten 3.000 fuldtidsstillinger og en omsætning, der er 2,677 milliarder kroner værd.

Vi skal bide mærke i den vigtige pointe, at overnatningerne spreder sig hen over hele året. Især er der fremgang i efterårs- og vintermånederne.

Destination Bornholm skal have ros for sin markedsføring af de mange kvaliteter på Bornholm. Og især for at lykkedes med strategien om, at turisterne ikke kun skal komme om sommeren.

Det er godt for vores landsdel, at trykket fordeles, så vi kan holde et højt serviceniveau. Og det er især vigtigt, at erhvervslivet og kulturinstitutionerne nu for alvor kan se, at der er mening i at holde åbent hele året.

Som vi har beskrevet i avisen de seneste dage, er butikkerne i Svaneke allerede kommet meget langt med at udvide sæsonen.

Spørgsmålet rejser sig om ikke institutioner og museer skal følge med?

Hvad med Oluf Høst-museet, der har lukket frem til 12. april. Skulle ledelsen allerede nu skal omgøre den beslutning, og for eksempel slå dørene op hele påsken og alle weekender?

Også NaturBornholm, der har helt lukket i fem måneder og først åbner 1. april, kunne med fordel overveje, om man ikke skal understøtte opspringet.

Og landbrugsmuseet Melstedgård, der på sin hjemmeside oplyser, at stedet er “lukket indtil foråret 2020 – vi ses!”

Skulle vi tage en debat om det lukkede Bornholm?

Det er dyrt at holde åbent. Det kan blive endnu dyrere, hvis for få gør det.

Det er en kunst at tiltrække turisterne. Men det er endnu større kunst at få dem til at komme tilbage – især udenfor højsæsonen. Og så skal de ikke løbe ind i for mange lukkede døre. Det er en dårlig fortælling, at sende dem hjem med.