Arkivfoto: Berit Hvassum
FOR ABONNENTER

Torsdagens leder: Mycella og Danablu viser vejen

Hvis der er noget, vi er gode til på Bornholm, så er det at sole os i de sejre, vor landsdel løber ind i – især når vi bliver hædret i international konkurrence.

Det er godt, vi er stolte – men kan vi også drage en lære?

Senest har to oste fra Bornholms Andelsmejeri i Klemensker høstet en pris ved European Private Label Awards.

Der er tale om to blå oste, med navnene Mycella og Danablu, som er produceret sammen med Michelin-kokken Wassim Hallal fra Restaurant Frederikshøj i Aarhus.

Ostene fik prisen som bedste produkter i inden for ”mejeriprodukter” i konkurrence med 13 andre europæiske lande i konkurrencen arrangeret af European Supermarket Magazine.

Der var over 200 tilmeldte produkter, 44 nåede frem til finalen, hvor der var 11 kategorier.

Det lyder som endnu en lokal mikrovirksomhed, der med en god opskrift, hårdt arbejde, måske et banklån og hjælp fra venner og bekendte, har sat Bornholm på landkortet. Og man spørger sig selv: Er det mon et projekt, der er langtidsholdbart?

 

At der er solid tysk kapital
indblandet, tager ikke noget
af æren fra andelsmejeriet i
Klemensker

 

Men vi kan godt begrave vores nervøsitet og se på sagen med nye øjne. For bag det hele står supermarkedskæden Lidl – og dommerne konstaterede, at ostene er ”et skridt over, hvad man generelt kunne forvente af en discounter”, som Lidl kunne fremhæve i en pressemeddelelse.

At der er solid tysk kapital indblandet, tager ikke noget af æren fra andelsmejeriet i Klemensker. Tværtimod er det her i historien, vi måske kan lære af.

Mange gode og behjertede iværksætterprojekter lider kapitaldøden, så snart den første begejstring har lagt sig, og produktionen går fra at være et entusiastisk opstartsprojekt til at være drift, hvor brandet skal vedligeholdes, og der skal betales flere og flere lønmidler.

Pølsemageriet og slagtehuset Hallegaard er nok det bedste og mest aktuelle eksempel på, hvad der kan ske, hvis der mangler ”kapitallogik” og fokus på, hvad driften koster – og hvad man derfor skal tjene.

Har mejeriet i virkeligheden for lang tid siden vist den rigtige kommercielle vej? I Klemensker formår man at lave oste af ypperlig kvalitet, og man formår at producere det i så stor skala, at det kan nå bredt ud.

Kunne det være en lære, der er mere generel, og som det spirende iværksættermiljø på Bornholm kan lytte til?

Glansen går ikke af den gode idé, fordi man konsoliderer den gennem samarbejde med større aktører, der kan foretage en gennemgående risikovurdering – og også selv tage noget af risikoen. Tværtimod.

Skal Hallegaard så være en discountvare? Ikke nødvendigvis. Men Mycella og Danablu ligger i køledisken hos Lidl uden at emme af discount, så høje gastronomiske ambitioner OG et stort publikum kan faktisk følges ad.