Foto: Berit Hvassum
FOR ABONNENTER

Bornholmslinjen ser tilbage på 2019: Vi sejler bedre og mere præcist

18,4 procent flere personbiler og 10,1 procent flere passagerer. Det er status for Bornholmslinjen for 2019, når der sammenlignes med trafikken mellem Rønne og Ystad i 2018. Det fremgår af den netop offentliggjorte månedsrapport for december måned.

Dermed er Bornholmslinjen kommet igennem sit første hele år i Østersøen, siden rederiet overtog den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm den 1. september 2018, og det har været “svært tilfredsstillende”, lyder det fra kommunikationschef Jesper Maack.

– December følger den tendens, vi har set hele året, siger han.

– Og hele baggrunden for den investering i ny tonnage, som vi er i gang med, ligger jo gemt i de her tal. Det er så at sige et helt års dokumentation for, at der er plads til mere, siger Jesper Maack og henviser til, at rederiet er i gang med at få en ny færge bygget til ruten mellem Rønne og Ystad.

 

 

Ny færge

Bornholmslinjen har bestilt en ny færge til ruten mellem Rønne og Ystad.

Express 5 betegnes som verdens største af sin slags og forventes leveret til Østersøen i foråret 2022.

 

 

En fornuftig regularitet

2019 bød på 50 aflysninger som følge af ekstremt vejrlig og otte øvrige aflysninger på ruten. Kigger man på rettidigheden, viser Bornholmslinjens tal, at 92,6 procent af ankomsterne skete til tiden – det vil sige inden for et 10 minutters interval i forhold til den planlagte ankomst.

– Det ser ganske fornuftigt ud, siger Jesper Maack.

– Vi sejler bedre og mere præcist nu i forhold til i starten, og det er vi selvfølgelig meget tilfredse med.

– Er vi så i mål, spørger Jesper Maack og har selv svaret:

– Det er en kontinuerlig ting at skulle holde et højt niveau, så helt i mål kommer man nok aldrig.

Bornholmslinjen sejlede i 2019 3.518 afgange mellem Rønne og Ystad mod 3.050 året før. I alt tog 435.691 biler med færgen – det er som nævnt en stigning på over 18 procent, idet der i 2018 blev overført små 368.000 biler. Antallet af passagerer på Ystad-ruten løb op i 1.637.012.

Fremgang på Køge-ruten

Køge-ruten, som ropaxfærgen Hammershus sejler på, bød også på en stigning i antallet af biler og passagerer. 22,1 procent flere biler og 10,5 procent flere passagerer lyder stiningen på. I rede tal betyder det et spring fra 20.217 til 24.682 personbiler og fra 72.875 til 80.494 passagerer.

Når der kigges på lastbiler, bydes der på en syv procents tilbagegang på Køge-ruten, mens der til gengæld er blevet flyttet 3,5 procent flere løstrailere. Sidstnævnte skyldes blandt andet, at der er flyttet gods fra Ystad- til Køge-ruten, idet hurtigfærgen havde 19 procent færre løstrailere med i 2019.