Kunsthåndværkere på kursus. Foto: Jens-Erik Larsen
FOR ABONNENTER

18 kunsthåndværkere skal blive bedre til deres forretning

Selv om man er rigtig god til at lave glaskunst, keramik, tekstildesign, smykker eller papirsklip, er det ikke sikkert, at man også tjener nok penge på sin kunnen. Derfor hjalp konsulenter fra Business Center Bornholm i går, tirsdag, 18 lokale kunsthåndværkere med at udvikle deres forretninger.

Rundt ved bordene i et stort lokale på Møbelfabrikken i Nexø sad de 18 kunsthåndværkere i mindre grupper med hver sin erhvervskonsulent. Der vendte de spørgsmål som: ”Hvordan sikrer I, at jeres markedsføring rammer de rigtige kunder?”

Fælles for alle kunsthåndværkerne var, at de allerede havde forretninger. Arbejdet gik derfor ud på at finde styrker og svagheder i det, de allerede gjorde, for at lokalisere, hvordan de kunne blive bedre. Det fortalte Dorthe Møller Paulsen fra Maker’s Island Bornholm, et kommunalt baseret initiativ, der samler og præsenterer Bornholms kunsthåndværk.

– Vi vil lære kunsthåndværkerne, hvordan de kan leve af deres virksomheder – som jo i høj grad også er deres passion. Vi vil hjælpe dem til at blive bedre til at fortælle, hvad de er gode til. Bedre til at markedsføre deres produkter og måske lære deres kunder bedre at kende. Og så vil vi hjælpe dem til at få samarbejder med gallerier og andre, der kan løfte deres produkter ud i verden, fortalte Dorthe Møller Paulsen fra Maker’s Island Bornholm, der sammen med Business Center Bornholm står bag kompetenceudviklingsprogrammet.

Der var forskel på de behov, som folkene, der mødtes i Møbelfabrikken, havde.

– De er forskellige steder i deres forretningsudvikling. Nogen sidder med ambitioner om nye projekter. Andre skal optimere på deres produktion eller finde ud af, om de skal ansætte folk – og hvordan de i så fald skal organisere det. Andre igen skal finde ud af, hvordan de får omsætning. Laver man unika-udstillingsprodukter, kan det være svært at finde ud af, hvordan man finder sine kunder, fortalte Dorthe Møller Paulsen.

De 18 kunsthåndværkere skal nu mødes hver anden uge de næste tre måneder. Næste gang de mødes, er det til et foredrag om forretningsledelse i virksomheder inden for kreative brancher.

 

 

Maker’s Island Bornholm

Maker’s Island Bornholm er et samarbejde mellem de bornholmske insitutioner, der arbejder med kunsthåndværk: Bornholms Kunstmuseum, Grønbechs Gård, Hjorths Fabrik, Kunstakademiets Designskole i Nexø, ACAB, Bornholms Regionskommune, Business Center Bornholm, Destination Bornholm og Center for Regional- og Turismeforskning.

Målet med samarbejdet er at bistå bornholmske kunsthåndværkere, så får nye kompetencer, finder nye måder at samarbejde på og får markeret sig internationalt.

Arbejdet tager udgangspunkt i anbefalingerne i en rapport fra 2017, som blev udarbejdet af Center for Regional- og Turismeforskning. Rapporten indeholdt interviews med lokale kunsthåndværkere om, hvad de mente, der kunne gøres for at styrke det bornholmske kunsthåndværkermiljø.

Initiativet blev taget efter, at Bornholm i 2017 – som den første region i Europa og den første ø i verden – fik tildelt titlen som ”World Craft Region” af den UNESCO-anerkendte organisation World Craft Council.

 

 

 

Foto: Jens-Erik Larsen

 

Kurset falder belejligt for Mia

 

Mia Lerssi var en af de kunsthåndværkere, der deltog i kurset på Møbelfabrikken. Hun har arbejdet med glas i 24 år, hun har undervist på akademiet for kunst og design i Amsterdam, og på det seneste har hun også eksperimenteret med keramik. Hun er med andre ord meget erfaren.

Indtil for ganske nylig havde hun sin egen butik på Snellemark i Rønne. Men nu er hun på udkig efter en anden forretningsmodel.

– Jeg befinder mig et sted, hvor der her falder meget belejligt. Jeg blev desværre nødt til at lukke min butik, og nu står jeg med nogle store spørgmsål i forhold til forretningsudvikling. Blandt andet, hvordan jeg nu finder en ny form til min forretning, fortalte Mia Lerssi.

Hjælper hinanden

Selv om hun kun havde deltaget i kompetenceudviklingprojektet i det meste af en dag, kunne hun umiddelbart godt få øje dets værdi.

– Her kan man diskutere frem og tilbage og virkelig mærke: Hvem er jeg? Hvor vil jeg hen? Hvad skal der ske? Og hvordan gør jeg det? Vi giver hinanden idéer og sparring, og mit håb er, at der falder nogle åbenbaringer ned. Og at jeg lærer noget nyt fra de oplægsholdere, som kommer senere i forløbet.

– For mig handler det om at skærpe min profil. At samle bredden til en stram profil, fortalte Mia Lerssi.