Arbejdernes Landsbank åbnede i Krystalgade i slutningen af 2018. Foto: Torben Østergaard Møller

Tilfredsheden er stadig størst i Arbejdernes Landsbank

Arbejdernes Landsbank er endnu en gang kåret som den bank, de danske kunder er mest tilfredse med.

Banken, der åbnede filial i Rønne for godt et års tid siden, og som har fået næsten 1.000 kunder på Bornholm, topper listen hos analyseinstituttet Voxmeter, der året rundt måler tilfredsheden med de største banker.

Hen over hele 2019 er bankkunder i Danmark blevet spurgt, hvor tilfredse de er med deres primære bank på en lang række punkter inden for service, produkter, image og kommunikation.

Svarene er sammenfattet i en slags pointscore, som højest kan være på 11.000 point.

Her er listen med de 20 største bankers placering. Tallet i parentes er placeringen i sidste års måling:

 

1. Arbejdernes Landsbank 7641 point (1)
2. Ringkjøbing Landbobank 7496 point (2)
3. Sparekassen Kronjylland 7370 point (6)
4. Jutlander Bank 7324 point (7)
5. Sparekassen Thy 7313 point (3)
6. Handelsbanken 7187 point (9)
7. Sparekassen Vendsyssel 7131 point (8)
8. Jyske Bank 7118 (5)
9. Nordjyske Bank 7095 (4)
10. Nykredit Bank 6783 point (13)
11. Spar Nord Bank 6631 point (11)
12. Lån & Spar Bank 6424 point (10)
13. Sparekassen Sjælland-Fyn 6312 point (12)
14. Vestjysk Bank 6287 point (14)
15. Den Jyske Sparekasse 6259 point (15)
16. Andelskassen 6108 point (16)
17. BankNordik 5848 point (18)
18. Sydbank 5544 point (17)
19. Nordea 5016 point (19)
20. Danske Bank 4735 point (20)

Undersøgelsen er baseret på i alt 51.637 interview med enkeltpersoner om deres primære bankforbindelse.

Pointscoren – den såkaldte CEM (Costumer Experience Management) Score – er udviklet af Voxmeter.

CEM Scoren udregnes dynamisk, så de områder, som kunden synes er vigtigst, vægtes højere i tilknytning til kundens vurdering.

Kilde: Voxmeter.

 

Danske Bank i bund: Det bliver et langt sejt træk

Det er ikke nok at have dygtige bankrådgivere, gode lån og en stabil netbank, hvis kunderne skal være tilfredse. De skal også have tillid til banken og ledelsen.

Det må Danske Bank sande, da banken er den blandt landets 20 største, som har de mindst tilfredse kunder ifølge undersøgelsen fra Voxmeter.

Sagen i Estland, hvor Danske Bank er mistænkt for at være brugt til hvidvask for milliarder, koster fortsat på tilliden, og i år er banken blevet belastet af endnu en sag om investeringsproduktet Flexinvest Fri.

Her solgte banken et produkt til tusindvis af kunder, selv om man forventede, at kunderne ville tabe penge på det.

– Kunderne i Danske Bank er faktisk rigtig godt tilfredse med den service og rådgivning, de får i banken, siger Christian Stjer, administrerende direktør hos Voxmeter.

– Det bliver bare overskygget af de mange negative sager, som banken har været ramt af. Derfor hænger Danske Bank stadig fast i dyndet.

Hos Danske Bank erkender privatkundedirektør Thomas Mitchell, at det kræver tid og hårdt arbejde at genskabe tilliden.

– Der er ingen tvivl om, at de sager, vi har haft, har været alvorlige, og det bliver vi straffet for i imagemålinger.

– Vi har skiftet ud i ledelsen, og vi har og vil fortsat gennemføre massive investeringer for at hindre, at vi bliver misbrugt til økonomisk kriminalitet.

– Det bliver et langt sejt træk, men vi skal vise i handling, at de ting, der er sket, ikke harmonerer med den måde, vi ønsker at drive bank på, siger han i en skriftlig kommentar.