Foto: Helene Høm

Kunsthåndværkernes Bornholm sat i gang: Der er et kæmpe potentiale, siger borgmesteren

Bornholm er den første ø i verden, og den første region i Europa, der kan kalde sig ”World Craft Center”.

Tirsdag eftermiddag havde styregruppen bag det, de efterfølgende har valgt at give overskriften ”Maker’s Island Bornholm” inviteret til dialogmøde.

Her gik snakken om, hvordan Bornholm kan sælge sig selv via øens mange dygtige kunsthåndværkere.

Bogmester ser potentiale

Godt 50 aktører; museumsfolk, elever fra Glas- og Keramikskolen, medlemmer af ACAB og velkendte ansigter indenfor glas, keramik og træ mødte op på Designskolen i Nexø.

Her præsenterede styregruppen ideer og indsatsområder for, hvordan det bornholmske kunsthåndværk i de kommende år kan finde sin vej ud i verden og tiltrække folk, på samme måde som den bornholmske madkultur eksempelvis har gjort.

– Der er et kæmpe potentiale i det, hvis vi griber det og får udviklet det sammen, sagde borgmester Winni Grosbøll, der blandt andet ser, at der kan følge både jobudvikling og bedre livskvalitet i kølvandet på det nye bornholmske brand.

Styregruppen, der består af repræsentanter fra Destination Bornholm, Bornholms Museer, Business Center Bornholm, Regionskommunen med flere, nævnte især fire områder, der skal arbejdes med: Kommunikation, kompetenceudvikling, koordinering og kommercialisering af kunsthåndværkenes arbejde.

De fremmødte kunsthåndværkere gav bud på, hvad de mente er vigtigt for projektet, og Susanne Jøker Johnsen informerede om glasbiennalen European Glass Context 2020.

”Maker’s Island” har foreløbig fået en hjemmeside og en reklamefilm, og indsatsen skydes for alvor i gang i begyndelsen af det nye år.