Foto: DAT
FOR ABONNENTER

Fejl i svar fra ministeren: Mange store ruter får statsstøtte

Det var ikke korrekt, da transportminister Benny Engelbrecht (S) tidligere på ugen svarede, at DAT’s rute til Bornholm ikke kan få statsstøtte, fordi ruten har flere end 100.000 passagerer og derfor fungerer fint på markedsvilkår.

I Bornholms Tidende oplyste DAT’s direktør Jesper Rungholm, at DAT i Italien driver to ruter med statsstøtte, selvom begge ruter har flere end de 100.000 passagerer om året, der er grænsen for, om en rute er tyndt belagt.

Med et udtræk fra EU’s database over statsstøttede flyruter i Europa kan Bornholms Tidende nu dokumentere, at 33 af de i september i alt 176 støttede ruter har flere end 100.000 passagerer om året. Blandt dem er den mest benyttede ruten mellem Paris og Guadaloupe, som godt 1,4 millioner passagerer rejste med sidste år. Ruten fra Paris til øen Réunion havde flere end 1,3 millioner.

Det får folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V) til at annoncere nye spørgsmål til transportministeren. I oktober stillede han også det spørgsmål, som ministeren svarede forkert på tidligere på ugen. Spørgsmålet gik på, om DAT’s rute til Bornholm kan få statsstøtte på lige fod med Bornholmslinjens færger.

– Det svar, som jeg har fået fra transportministeren, er jo tydeligvis helt ude i skoven. Det er utilstedeligt, at ministeren ikke sætter sig ordentligt ind i tingene, siger Peter Juel-Jensen.

– Når en minister ikke aner, hvad han har med at gøre, ikke sætter sig ordentligt ind i tingene og kommer med urigtige oplysninger, bliver det svært for udkantsområderne, siger han.

Så nu tager Peter Juel-Jensen en runde til med transportministeren.

– Jeg vil se, om jeg ikke kan hjælpe ministeren lidt på vej. Han vil få et eller flere nye spørgsmål i konsekvens af de her oplysninger, siger Peter Juel-Jensen.