Pressefoto
FOR ABONNENTER

DAT skærer udgifter væk men fastholder priser og frekvens

Samtlige ansatte i DAT vil inden længe få ændret markant på deres arbejdsvilkår, for flyselskabet skal spare.

På Bornholm vil DAT indtil videre holde fast i både sine priser og antallet af afgange til København, men priserne kan hurtigt stige, ligesom antallet af afgange kan falde. På begge fronter vurderer DAT i øjeblikket situationen fra måned til måned.

– Det er ikke lige oppe over lige nu. Vi har lige gennemgået budgetterne, og passagertallet på ruten til Bornholm har stabiliseret sig i de seneste to måneder, siger Jesper Rungholm, direktør i DAT.

– Den tendens håber vi på at kunne holde. Sker det, vil vi ikke ændre noget ved billetpriserne og frekvensen på Bornholm. Men vi tager stilling fra måned til måned.

– Garantien holder så længe jeg ikke ser en dårligere tendens. Men de kunstigt billige færgebilletter gør det vanskeligt for os at bibeholde både den frekvens og de billetpriser, som vi har på Bornholm i dag. Så hvis transportministeren gerne vil se lavere frekvens og højere billetpriser, så skal han bare lade stå til i forhold til statsstøtte, siger Jesper Rungholm.

Bornholm vil opleve DAT’s sparerunde på den måde, at et af selskabets spritnye fly vil forsvinde fra nytår. I stedet bliver der gensyn med de cirka 25 år gamle DAT-fly, som DAT opererede med i sin første tid på Bornholm, men sidste år skiftede ud med nybyggede fly.

– Vi har to nye fly i Rønne i dag, men fra nytår vil vi bruge det ene af dem på ruten mellem Berlin og Saarbrücken, hvor vi flyver med statsstøtte. At ruten mellem Berlin og Saarbrücken er støttet får os til at sætte nye fly ind der, siger Jesper Rungholm.

– Fra nytår vil man på Bornholm i lidt større omfang end i dag se de ældre maskiner i drift, siger han.

10 procent færre ansatte på tre år

DAT har i dag knapt 500 ansatte i operationslandene Danmark, Norge, Italien og Skotland. Fra nytår flyver selskabet også i Tyskland. Næste sommer vil DAT have færre ansatte.

– Når vi til sommer er færdige med at omstrukturere, ender vi med at have mistet omkring 10 procent af de ansatte, som vi havde i sommeren 2017, fortæller Jesper Rungholm.

– Vi effektiviserer intenst og er i færd med at omstrukturere vores omkostninger dramatisk. Alle vores ansatte kommer til at mærke det, både kabinepersonalet og de administrative. Og både vores personale i Danmark og vores personale i udlande

– For nogle vil det betyde ændrede arbejdsbetingelser og en ændret løn. Besætningerne vil opleve ændringer i det, der hedder deres schedulering. Det betyder, at besætningerne kommer til at arbejde anderledes og kommer til at tjene færre penge, siger Jesper Rungholm.

DAT er langt fra det eneste luftfartsselskab, der har meget svære tider. Hele branchen er presset. I september frygtede over 200 bornholmere i september at strande på Mallorca, da selskabet Thomas Cook gik konkurs.

I år er også Frankrigs næststørste flyselskab Aigle Azur, mellemstore britiske Flybmi/British Midland og tyske Germania gået konkurs, og de er ikke alene. Derfor accepterer størsteparten af DAT’s personale ifølge Jesper Rungholm også de nye vilkår, der nu er på vej.

– En meget stor del af personalet har reageret positivt på de ændringer, som vi er i gang med at indføre. De ansatte ved godt, hvor vanskelige vilkår luftfarten har for tiden, siger han.

– Alle luftfartsselskaber er enten i gang med at lukke ned eller i færd med at omstrukturere dramatisk. Branchen har det usædvanligt hårdt, og kan man ikke tjene flere penge, må man kigge på sine omkostninger. Det forstår mine ansatte godt, siger Jesper Rungholm.