Foto: DAT
FOR ABONNENTER

Færgeskifte har kostet DAT 11 millioner kroner

De billigere færgebilletter har fået DAT’s flyrute mellem Bornholm og København til at bløde. I det første år efter Bornholmslinjens ankomst har ruten kun været på kanten af at være rentabel.

Bornholmslinjen startede med at sejle til Bornholm i uge 46 sidste år. Året før det nye rederi kom til, havde DAT i de første 46 uger af 2017 ifølge direktør Jesper Rungholm en indtjening på 117 millioner kroner på at flyve til og fra Bornholm.

Sidste år steg DAT’s indtjening på ruten til Bornholm til 120 millioner kroner i uge 1 til 46 – men i år er indtjeningen for de samme uger faldet til 109 millioner. I årets første 46 uger faldt DAT’s indtjening på Bornholm dermed med 11 millioner kroner i forhold til de samme uger sidste år, et fald på 9,2 procent.

Jesper Rungholm fortæller, at sidste års indtjening er cirka det beløb, der skal til for, at ruten til Bornholm er rentabel for DAT. Dermed har DAT i år sat penge til ved at flyve til Bornholm.

– De 120 millioner i de første 46 uger sidste år er omkring, hvad der skal til. Men på basis af vores udmærkede resultat i 2017 leasede vi også to nye fly til Bornholm, siger han.

 

I forhold til året før mistede
vi altså 50 kroner i indtægt
pr. passager sidste år

 

– De nye fly koster os omkring en million kroner pr. styk om måneden at lease, hvor vi kun betalte omkring en kvart million om måeden for at lease de ældre fly, der tidligere fløj til Bornholm. Så vores leasingomkostninger steget, samtidig med at vores indtægter er faldet, fortæller Jesper Rungholm.

DAT havde sidste år 220.000 passagerer på ruten mellem Bornholm og København, 110.000 hver vej. De faldende indtægter på ruten skyldtes også, at flyselskabet reagerede på Bornholmslinjens ankomst ved også at sætte sine priser ned.

– I forhold til året før mistede vi altså 50 kroner i indtægt pr. passager sidste år. Hvis vi havde holdt priserne oppe, ville vores tab have været større, for så havde vi haft et endnu større drop i antallet af passagerer, siger Jesper Rungholm.

– Vi blev ramt to gange sidste år: Dels på et lavere antal passagerer og dels på en lavere gennemsnitsindtægt pr. billet, siger han.