Coronakrisen gør hårdt indhug i den offentlige transport

Da coronakrisen startede, var en af de første retningslinjer fra myndighederne at undgå offentlig transport i myldretiden. Og det koster dyrt for busser og toge i landet, viser nyt notat.

Trafikselskaberne, der driver den kollektive trafik i regionerne og kommunerne, estimeres at komme til at tabe 1,6 milliarder kroner i år, viser notatet fra Midttrafik.

Det skyldes manglende indtægter samt ekstraomkostninger under coronakrisen.

Hos SF kalder klima- og energiordfører Signe Munk situationen for bekymrende. Partiet vil give en akut pengeindsprøjtning.

Det er afgørende, både for at sikre den offentlige transports velbefindende, men også for at holde den grønne omstilling i gang, mener Signe Munk.

– Vi foreslår, at man sørger for at give pengene tilbage krone for krone til trafikselskaberne.

– De mister indtægter på grund af coronakrisen, og det er ikke noget, de selv er skyld i. For os er det helt afgørende, at der er et ordentligt alternativ til at tage bilen, siger Signe Munk.

Det er særligt de manglende passagerer, der rammer offentlig transport hårdt.

Fra myndighederne lyder rådet, at man ved kortere ture bør tage cyklen eller gå.

Man skal ikke rejse med offentlig transport, hvis man føler sig syg eller utilpas, og så er der en maksimalbegrænsning jævnfør loven om, at man højst må være ti personer samlet.

Der er begrænsning på, hvor mange der må være i busserne, og en stor del af danskerne har helt fravalgt at rejse med bus og tog på grund af smitterisikoen.

Claus Wistoft, bestyrelsesformand for Midttrafik samt viceborgmester for Venstre i Syddjurs Kommune, modtager SF’s forslag med åbne arme.

– Det er helt rimeligt, og jeg mener faktisk, at det er den aftale, vi allerede har med regeringen. Der er givet tilsagn. Vi har holdt en række videokonferencer, hvor emnet kompensation har været oppe at vende, siger han.

Signe Munk frygter for konsekvenserne, hvis der ikke kommer hjælp.

– Derfor skal vi dække det indtægtstab. Alternativet er færre busruter, dårligere dækning og dyrere billetter, og det er gift for den grønne omstilling, siger Signe Munk.

/ritzau/