Glade gymnasieelever om genåbning: Det kom ud af den blå luft

På onsdag kan eleverne på første og anden årgang på landets gymnasieuddannelser komme tilbage på skolerne, efter at de i marts blev sendt hjem til digital undervisning, da Danmark lukkede ned for at forebygge smitte med covid-19.

Mens først de mindste børn og siden eleverne på efterskoler og i folkeskolens store klasser er kommet tilbage i skolerne, har gymnasieeleverne måttet fortsætte med hjemmeundervisningen, og det kom da også som en overraskelse for tre elever på Campus Bornholm, at turen nu er kommet til dem.

Det er dejligt,
virkeligt fedt,
at vi kan
komme tilbage.
Jeg har savnet
det sociale.
Luna Richter,
gymnasieelev

Det skete da Folketingets partier onsdag aften blev enige om at udvide genåbningen, og blandt andet med kort varsel at sende gymnasieeleverne tilbage i skolerne.

– Det kom meget ud af den blå luft. Jeg føler lidt, at vi er blevet glemt i alt det her. Der har været fokus på 9. klasserne og 3. g’erne, men man har ikke hørt meget til os, mener Nanna Munch Nielsen, som derfor blev meget forbavset over politikernes beslutning.

– Jeg tror, det var en overraskelse for alle, og lige nu ved vi ikke engang, om vi skal møde på skolen på onsdag. Vi har kun fået at vide, at skolen åbner for os igen. Der er meget, vi ikke ved lige nu, siger Nanna.

Både hun selv og klassekammeraterne Luna Richter og Astrid Skovgaard glæder sig til at komme tilbage.

Har savnet det sociale

– Det er dejligt, virkeligt fedt, at vi kan komme tilbage. Jeg har savnet det sociale. Selv om vi har kontakt på sociale medier og teammøder, er det slet ikke det samme. Det sociale er det, jeg har savnet allermest, siger Luna Richter, der ligesom de to andre går på HHX – Virksomhedslinjen på Campus Bornholm.

Astrid Skovgaard har lidt blandede følelser til politikernes beslutning.

– Jeg har det lidt mærkeligt med, at vi skal tilbage på skolen. Det bliver enormt fedt at se sine kammerater igen, og jeg glæder mig til at komme tilbage. På den anden side har vi snart sommerferie, og det kunne godt have ventet, mener Astrid Skovgaard om genåbningen af skolen for 1. og 2.g eleverne.

Hvad har du savnet ved skolen?

– Helt sikkert det sociale. Selv om vi har messenger og Facetime er det ikke det samme. Så har jeg også savnet at kunne stille spørgsmål til lærerne, siger Astrid Skovgaard.

Nanna Munch Nielsen glæder sig meget til at få sin hverdag tilbage.

– Jeg er virkelig glad. Jeg synes, den virtuelle undervisning har været forfærdelig. Jeg glæder mig virkelig til at se mine venner og veninder igen og bare at kunne række hånden op og spørge læreren om noget, i stedet for at skulle skrive en besked. Og så glæder jeg mig virkelig meget til at føle, at jeg har frikvarter igen. Jeg synes ikke, jeg har haft frikvarter al den tid, vi har været hjemme.

Hvorfor ikke?

– For mig har hjemmeundervisning været ekstremt hårdt. Jeg synes, vi har haft mange afleveringer, og jeg har haft svært ved at begrænse den tid, jeg bruger på skolen, og bliver stresset over det. Man sidder foran computeren hele dagen, og så får man alligevel dårlig samvittighed, hvis man slapper lidt af, fordi man er hjemme, og så kunne man jo lige lave lidt mere. Jeg har følt mig meget mere presset derhjemme, end jeg gør i skolen, siger Nanna.

Hun glæder sig også meget til en anden hverdagsting:

– At cykle til skole! Det savner jeg helt vildt, siger Nanna, der bor i Rønne.

Fint at spare bustiden

Astrid Skovgaard synes, at det har været o.k. at have skoledag derhjemme.

– Jeg har jo en hobby ved siden af skolen (ligesom Luna Richter er Astrid Skovgaard konkurrencerytter, red.). Når vi ikke skulle til Campus, har jeg haft to timer ekstra hver dag, hvor jeg ellers ville sidde i bussen, og jeg føler, jeg har haft mere overskud og mere tid til andre ting, når jeg har sparet bustiden.

Hvordan har det været at gå i skole hjemme?

– I starten var det forvirrende, men vi fik snakket rigtig meget med lærerne, og de har været meget lydhøre i forhold til, hvordan tingene fungerede. Blandt andet skrev jeg til min lærer, at det var svært at komme til orde, når man ikke kunne række hånden op. Jeg har skullet bruge mindre tid på skole, så det har faktisk været nemmere at holde motivationen. Kun har det været lidt tungere at skulle lave de store opgaver, når man ikke er sammen på skolen, mener Astrid

– Til gengæld er jeg ikke blevet distraheret af mine venner …

Luna Richter synes ikke, det har været svært at holde motivationen oppe i den lange hjemmeundervisningsperiode.

– Det har ikke været så svært for mig, da jeg rider meget (konkurrencesport, red.) og i forvejen har en hverdag med meget struktur og disciplin. Jeg synes også, jeg har lært noget fagligt, man lærer bare på en anden måde. Men jeg har savnet kommunikationen mellem lærer og elever, siger Luna.

Hvordan tror I, det bliver at komme i skole med mange nye regler om blandt andet afstand?

– Lige nu tænker jeg ikke så meget på alle reglerne, selv om der nok er meget. Lige nu er vi bare glade for at komme tilbage. Bare at få det sociale tilbage bliver rigtig godt. Jeg tænker også, at de, der måske har tabt motivationen lidt, kan komme tilbage på sporet, når vi kan være på skolen igen. Det kan jo også være svært for lærerne at se, hvornår de taber nogen, når vi ikke er sammen på skolen, mener Luna Richter.

Astrid Skovgaard glæder sig trods regler:

– Jeg tænker, at det bliver mærkeligt, men at vi nok skal klare det. Det er bedre end ingen kontakt, og det bliver dejligt at se andre end ens familie.

Luna Richter. Privat foto
Astrid Skovgaard. Privat foto