Skolechef Trine Schloss Pedersen fortæller, at forskellen i antallet af fysiske undervisningstimer skyldes, at skolerne har forskellig kapacitet. Arkivfoto:

Skoler starter med forskellig timeantal

Når eleverne fra 6. til 10. klasse i dag vender tilbage på deres skole, er det forskelligt, hvor mange timers fysisk undervisning de hver især får tilbudt.

Kongeskærskolen ligger sig sammen med Åvangsskolen og Svartingedal Skole i midten med et dagligt timetal på fire. Søndermarksskolen tilbyder, med tre til fire timer, dagligt færrest, mens Paradisbakkeskolen og Hans Rømer Skole tilbyder flest med fem timers daglig fysisk undervisning. Alle skolerne supplerer den fysiske undervisning med virtuel undervisning. Forskellen på skolernes daglige timetal skyldes ifølge skolechef Trine Scloss Pedersen, at de bornholmske skoler er forskellige i kapacitet og behov.

– Skolerne har forskellige præmisser for at tilbyde undervisning under de nuværende retningslinjer. Der er forskel i deres fysiske kapacitet, i antallet af elever pr klasse og i behovet for fleksibilitet. Men vores ambition er, at ingen af skolerne skal tilbyde under 20 timer om ugen, siger Trine Schloss Pedersen.

Det muliges kunst

Søndermarksskolen tilbyder det laveste antal timer i daglig fysisk undervisning, og det er der en god grund til, fortæller skolechefen.

– Søndermarksskolen har brug for mere fleksibilitet for at kunne tilbyde at være til stede i længere tid på andre tidspunkter. De har tre til fire timers fysisk undervisning, som bliver suppleret med lektiecafé og andre tilbud. De har tre til fire timers fysisk undervisning om dagen i gennemsnit, men har skoledage med andre aktiviteter, som de også lægger timer i. De har for eksempel ønsket en særlig grad af fleksibilitet, så de kan lave noget, der minder om eksamen for 9. klasse, fortæller Trine Schloss Pedersen.

På Bornholm får eleverne 20-25 timers fysisk undervisning ugentligt, og det er man heldig med ifølge skolechefen.

– Jeg er glad for, vi når op på de 20 til 25 timer. Det er ikke fordi, vi ikke ønsker at have eleverne mere på skolen, men det er det muliges kunst, det handler om lige nu, og jeg ret stolt af, at vi kan lykkes med at komme op på det timeantal set i lyset af, at andre kommuner kører med meget færre timer, siger hun.

En gamechanger

Det er en stor opgave at lukke skolerne yderligere op, men det, at kravet om afstanden på to meter blev sat ned til en meter, har gjort en stor forskel.

– Den der meter var virkelig en gamechanger. For der var nogle skoler, der ikke kunne rumme flere elever, og så skulle de være kommet forskudt, og så havde der været endnu længere op til det timeantal, vi har nu, fortæller Trine Schloss Pedersen.

Men rammerne for at kunne holde afstand mellem eleverne er bare en af mange opgaver, som skolerne har skulle løse i forhold til genåbningen.

– Det er klart, at det her kræver, at der skal møbleres om en gang til og der skal planlægges skoleskema for flere. Der skal reorganiseres meget på kort tid. Skolerne og lærerne har virkelig fået trænet deres omstillingsparathedsmuskel i alt det her, siger hun.

Fokus på udsatte elever

Skolerne kom med deres planer for genåbningen for de store elever i sidste uge, og ifølge Trine Schloss har der været få ændringer til skolernes eget udspil.

– Jeg har haft nogle spørgsmål, og så har skolerne rettet lidt til. Jeg har haft en fordring om, at vi skulle nå op på de 20 til 25 timer, for det mente jeg, var realistisk. Og der når vi også op. Ellers har jeg haft stor repekt for, at skolerne gør det, der er muligt i forhold til deres lokale kontekst. Der har været lidt ændringer i timetal, og så har jeg selvfølgelig været nysgerrig på den udfordring, der handler om at tage hånd om de elever, der er i mere udsatte positioner. Det er vigtigt, vi hjælper hinanden til at være særlig opmærksom på det, siger hun.

Ifølge skolechefen kører skolerne efter den nuværende plan frem til sommerferie med mulighed for at justere undervejs.

– Der skal være mulighed for, at vi justerer undervejs. Men lige nu er jeg overbevist om, at vi har fundet et leje, der er realistisk og gavnligt for elever og skolens og personale, siger Trine Schloss Pedersen.