Max har mellem overfarterne sin faste plads på Øernes Kaj, der er gjort klar til at forsyne hurtigfærgen med strøm. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen

Planen er forsinket

Det var planen, at hurtigfærgen Max skulle kobles til landstrøm på Rønne Havn fra 1. maj, men Bornholmslinjen er blevet forsinket.

“De landbaserede forhold er klar”, oplyser Rønne Havn og henviser til rederiet for svar på spørgsmålet om, hvordan det går med det miljøforbedrende projekt

Her fortæller pr- og kommunikationschef Jesper Maack, at det som så meget andet er coronanedlukningen, der har spillet ind.

“Folkene omkring projekt landstrøm har været ramt af corona. Ikke direkte heldigvis – men af den nedlukning af de fleste projekter som fulgte af de mange hjemsendelser. Vi har derfor været nødt til at bruge kræfterne og medarbejderne på den daglige drift. Så landstrøm på Max er endnu ikke lavet,” skriver Jesper Maack i en mail til Bornholms Tidende.

Ved at være koblet til landstrøm kan færgen undlade at have dieselmotorerne, når den ligger i havn og samtidig har behov for tilførsel af energi.

Foruden den forbedrede miljøvenlighed vil overgangen til landstrøm også reducere støjen fra Max, når den ligger ved Øernes Kaj, hvor anlægget opføres.