Sol over Gudhjem

Kokkes smagsløg baner vej til restauranters menukort

Hvis Thomas Rode, Mikkel Maarbjerg eller Francis Cardenau kan lide det, de smager som en del af dommerpanelet i kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem og Coops produktpris, så kan det betyde, at en ny fødevareproducent får mulighed for at blive leverandør til restauranter, hoteller og cafeer, som vedkommende ikke selv har på sin radar.

– De andre år har vi set, at det har gavnlig effekt, at det er kokke og faglige folk, som er respekteret i hele branchen, som sidder og smager på det, og som så efterfølgende har en stor kontaktflade i hotel- og restaurantmiljøet, fortæller medejer Mads Marschall fra kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem, som uddeler Produktprisen sammen med Coop. Tilmeldingsfristen til årets udgave af Produktprisen er netop udløbet.

Netop Coop med dagligvarebutikker i hele landet er også interessant for nogle producenter, men for mange af de små producenter er Coop en alt for stor samarbejdspartner, fordi producenterne er begrænset på mængder og logistik, forklarer Mads Marschall.

– Så for mange af dem er det mere interessant at få lov til at levere til 10 hoteller eller cafeer eller sådan noget. For det første kan de få prisen for det, og for det andet kan de få logistikken til at hænge sammen, siger han.

Kokke med netværk

Muligheden for at give producenterne en genvej til restauranternes menukort er en af tankerne bag valget af de kokke, som udgør dommerpanelet i Produktprisen. De er både valgt, fordi de er dygtige, og fordi de har et netværk.

– Mikkel Maarbjerg er konsulent på 30 forskellige hoteller og restauranter, alt fra Bella Centers restauranter, de mere traditionelle steder inde på Gråbrødretorv og til nogle mere nystartede. Bare ved at han smager det, har man kontakt til de restauranter, cafeer og hoteller, han arbejder for, siger Mads Marschall.

Noget lignende er tilfældet med Thomas Rode, som har portalen Rigtig Mad, hvor han forsøger at få nogle højkvalitetsfødevarer ind.

– Vi har ikke bare valgt fem kokke, som har en restaurant, men faktisk nogle, som har en bred kontaktflade, lyder det fra Mads Marschall, som har Sol over Gudhjem sammen med sin lillebror Mikkel.

Den sjette dommer kommer fra Coop.s

Høstet gjorde det

Et eksempel på Produktprisens effekt var, da Høstet i Ibsker vandt med sin havtornmarmelade i 2014. Dengang hed prisen Innovationsprisen.

– Den gang var Francis Cardenau på Mash, og han sagde, at han skulle have 10 kilo hver 14. dag, hvor Høstet hidtil havde solgt de glas med 140 gram, som vi som privatforbrugere kan købe. Francis lavede en chokoladedessert med havtorn på alle Mash-restauranterne, og han sagde, at han skulle bare have en spand med 10 kilo hver 14. dag, så det var noget, der gav noget til Høstet. Det at man ved, at man kan sende 20 kilo havtorn af sted hver måned, kan gøre, at man ved, at der er en bund under det, fortæller Mads Marschall.