– Det bliver fantastisk at få de store elever tilbage. Det betyder alt, at vi får børnene tilbage og kan genoptage kontakten med dem. Både for eleverne og lærerne, siger skoleleder på Kongekærskolen Kasper Johansen. Foto: Berit Hvassum

Skoleleder glæder sig: Det bliver fantastisk at få de store elever tilbage

ALLINGE

Som led i regeringens anden fase af genåbningen af Danmark kan skolernes 6. til 9. klassetrin komme tilbage i skole fra på mandag den 18. maj. De mindre elever fra 0. til 5. klasse har været tilbage i skole siden den 16. april, men nu her to måneder siden landets nedlukning er det endelig blevet tid til at få resten af folkeskoleeleverne tilbage i klasselokalerne. En af dem, der glæder sig over det, er skoleleder på Kongekærskolen i Allinge, Kasper Johansen.

– Det bliver fantastisk at få de store elever tilbage på mandag. Vi skal ikke undervurdere, hvor stor en psykisk belastning den her situation har haft på de unge. Det betyder alt, at vi får børnene tilbage og kan genoptage kontakten med dem. Både for eleverne og lærerne. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at lærerne også lider lidt under det her. De kan heller ikke lide at undervise hjemmefra og savner kontakten til de unge, siger Kasper Johansen.

 

Der ligger ingen retningslinjer endnu. Vi asfalterer vejen, mens vi kører på den

 

Kongekærskolen har fem klasser på 6. til 9. klassetrin, der sammenlagt tæller omkring 110 elever. Med et samlet antal elever på 230 elever er det dermed næsten halvdelen af skolens elever, der nu kan vende tilbage. Kasper Johansen fortæller, at sundhedsmyndighederne endnu ikke er kommet med nye retningslinjer til, hvordan skolen skal agere, når de store elever kommer tilbage, men han regner med, at der vil gælde de samme regler, som der har gjort den seneste måned, hvor de mindste elever har været i skole.

– Der ligger ingen retningslinjer endnu. Der går rygter om, at vi måske får en udmelding i morgen. Men ellers asfalterer vi vejen, mens vi kører på den. Jeg tror, vi kender setup’et, for vi har været i det i en måned nu. Der skal nok ikke laves så meget om, siger han.

Den eneste konkrete udmelding der er kommet, siger Kasper Johansen, er at afstandskravet mellem eleverne er blevet lavet om fra to meter til en meter. Det betyder, at eleverne nogle steder på skolen kan vende tilbage og være samlet i de klasselokaler, de har været vant til. Der vil dog stadig være nogle større klasser, hvor det er nødvendigt at opdele klasserne eller finde andre lokaler, som man har gjort indtil videre. Kongekærskolens 9. klasse vil sandsynligvis skulle modtage undervisning i gymnastiksalen, fortæller skolelederen.

– Skolen er bygget til at have flere børn, end vi har. Det gør, at vi måske har været bedre stillet end andre bornholmske skoler, når det kommer til at opdele klasserne. Men hvis ikke afstandskravet nu var sænket til en meter mellem eleverne, så ville vi også have haft svært ved at være her allesammen og skulle have fundet plads til nogle af klasserne uden for skolen, siger Kasper Johansen.

De yngste elever, der har været i skole igen den seneste måneds tid, er blevet vant til en skoledag med faste rammer for, hvor og hvornår man må være forskellige steder i skolegården. Alle frikvarter er blevet sløjfet, og pauser bliver nu indlagt, der hvor læreren selv bedømmer, det passer bedst ind i flowet. På den måde undgår man en skolegård fyldt med alle skolens børn på en gang. Foto: Berit Hvassum

Nye rutiner for de store børn

Skolen vil fortsat være meget opmærksom på elevernes individuelle hygiejne, ligesom den været siden 16. april, og sørge for, at også de store elever bliver hurtigt indlemmet i de nye rutiner.

– Vi går meget op i de regler, der er. Det, der har givet os den succes, vi har haft den sidste måned, er at vi har været gode til at overholde de regler og retningslinjer, vi er blevet givet og har været gode til at udvikle nye rutiner. Rutiner er meget nødvendige, når man arbejder med børn. Når de ældste elever vender tilbage på mandag, bliver det lidt som at starte forfra. Vi kommer til at skulle bruge nogle dage på at få vænnet eleverne til de nye retningslinjer, men det skal de nok få styr på hurtigt, siger Kasper Johansen.

Skolederen fortæller, at de nye rutiner og arbejdsmetoder også har været gavnlige for undervisningen. Når eleverne inddeles i mindre hold, giver det en anden ro og kontakt til læreren. Selvom skoledagen i dag er reduceret til at være kun fire timers undervisning, så siger lærerne ifølge Kasper Johansen, at de når mere af den planlagte undervisning, end de havde regnet med.

– Den undervisning, vi har lige nu, ligner ikke den almindelige danske undervisning. Eleverne må ikke gå rundt mellem bordene i klassen for eksempel. De rutiner, vi har fået fastlagt den seneste måned, er noget vi kommer til at fortsætte med. Også i lang tid efter det her. Jeg har været skolelærer i New Zealand, og der er en anden skoledisciplin, end den vi har i Danmark. At holde afstand til hinanden er ikke noget vi lærer i skolen i Danmark, men det gør man i New Zealand, og man lærer at give plads til hinanden, når man for eksempel skal gå igennem en dør, siger Kasper Johansen.

– Der er jo ikke noget naturstridigt i de her tiltag, som vi arbejder med lige nu. Det er bare ikke noget, vi har været vant til i Danmark. Jeg tror, det er meget godt, at vi lærer de her ting, siger han.

Eksaminerne for 9. klasse er aflyst på grund af coronavirus, men skolelederen fortæller, at 9. klasse alligevel får lov til at afprøve, hvad det vil sige at gå til eksamen ved at lave en prøvelignende opgave, der skal fremlægges for en lærer. På den måde får eleverne lov til at prøve lidt af det, de ellers skulle have oplevet nu. Sidste skoledag med karameller og det hele, som vi kender det, skulle have været holdt i næste uge, men er også aflyst. Eleverne skal i stedet fortsat modtage undervisning helt frem til sommerferien den 29. juni.