Ystad centrum.

Ystad booster detailhandlen over nettet

Hele verden diskuterer Sveriges milde tilgang til covid-19. Og mange holder vejret. Vores naboland har valgt et åbent samfund med fokus på at minimere coronasmitten, men også tage betydelige hensyn til landets økonomi. Bornholms Tidende tog til Ystad for at spørge svenskerne om deres syn på landets berømte håndtering af coronaepidemien.

Hvordan går det for svenske butiksejere i Ystad? Hvad gør de for at holde gang i handlen?

Peter Eriksson, formand for Ystad Købmandsforening, var en af dem, der kom på overarbejde, da coronaens ankomst blev en realitet i Sverige.

Mange indbyggere valgte at blive hjemme, selvom landets myndigheder lod samfundet være åbent.

– Man sige, at der er stor forskel alt afhængig af, hvilken branche man er i. Mennesker er jo ens. Først tænkte vi på at købe toiletpapir. I anden omgang så vi, at man skulle have meget mad. Folk købte mad, man normalt ikke spiser, bønner for eksempel. Og i tredje omgang tog man til byggemarkederne. Det går fint for den branche, siger Peter Eriksson.

Kunstig åndedræt til handelslivet

– Det var ikke sådan, at man skulle have nyt tøj. Det behøves ikke. Vi har et problem i modebranchen i byen. Vi går ind for et stærkt varemærke og en egen stærk kanal ud til vores forbrugere.

Peter Eriksson fortæller, at Ystads Købmandsforening har et stærkt netværk og en mindre pose penge, som de hurtigt omsatte til en markedsføring på Facebook.

– Vi hyrede en professionel fotograf og modeller og løftede de tøjvarer, som vi mente kunne påvirke forbrugeren at få ind i sin psykologiske profil. Det lagde vi ud på vores facebookside, ‘Handla i Ystad’, der har mere end 10.000 følgere.

Lokale kampagner i byen

– Mennesker er et psykologisk mindset, som vi skal trænge ind i. Og det fungerer med vores kampagner, siger Peter Eriksson.

– Mænd og kvinder reagerer forskelligt. Mænd går ud og køber tøj i byen. Kvinder gør ikke. De er mere forsigtige i corona-tiden. Den første kampagne til mændene kom i slutningen af marts, og den næste var til kvinderne, som kom sidst i april. Købmandsforeningen har brugt 50.000 kroner på de to kampagner, og det virker, fortæller formanden.

Ingen lades i stikken

– Vi ser nu, at restauranterne går lidt ned i besøg, så de er de næste, der skal have en kampagne på internettet.

Vi holder hele tiden øje med analyserne af markedet, hvem står stille nu?

– Og så sørger vi for, at kunderne kommer til at tænke på dem igen, forklarer Peter Eriksson.

Hvem laver analyserne?

– Mig, en anden forening og kommunen. Vi sidder sammen og sender spørgeskemaer ud, hvor vi spørger, hvordan det går i de forskellige brancher, og så laver vi en strategi.

Vi kan ikke bruge følelser. Vi skal bruge logik, analyse og fakta. Og så går det lidt bedre, siger Peter Eriksson.

– Når vi taler med butiksejerne, så er der stor forskel på, om solen skinner eller det regner. Hvis det regner og er koldt, så er det en katastrofe. Vi er en by, så vejret er en vigtig faktor, mener formanden.

Peter Eriksson, formand i Ystad Købmandsforening.

Den svenske strategi

– Jeg tror på den svenske strategi. For vi kommer bedre ud af krisen med den danske strategi. I Sverige er der anbefalinger. Brug din fornuft.

– Og kan vi ikke det, så bliver det med tvang og så lukker vi ned, siger sundhedsmyndighederne til os.

– Så bare vejret er fint, så går det godt, siger Peter Eriksson.

Hvis du kunne tage en temperaturmåling på handelslivet i Ystad lige nu, hvordan ville du så vurdere den?

– Ganske godt. Vi kommer til at klare det. Der er nogle firmaer i tøjbranchen, som er gået konkurs i byen. Men det var to nationale aktører med afdelinger i hele Sverige. Og det kan vi ikke gøre noget ved. De var ikke stærke og kæmpede i forvejen. Det er en hård branche, konkluderer formanden.

I den danske detailhandel har man konstateret krisens alvor, hvor selskabet bag Tøjeksperten og Wagner er i betalingsstandsning.

– Næste gang vi spørger vores følgere på Facebook, vil vi spørge, om de har mindsket deres indkøb på internettet siden coronaen kom. Jeg tror, man begrænser sine indkøb på nettet. I Ystad er man utrolig loyal, og jeg tror også, det gælder for jer på Bornholm, siger Peter Eriksson.

– Og vi vil spørge, om det er rigtigt, at forbrugerne ikke handler så meget mere på internettet generelt – også selvom det koster mere ude i butikkerne – så vil vi hjælpe den tendens på vej.Vi kan påvirke tendensen, så vi kommer styrket ud af krisen, mener formanden.

Krise vækker ny adfærd

Ystad har 25.000 indbyggere og med storkommunerne kommer tallet op på 90.000, og det er de forbrugere, Peter Eriksson gerne så blev til en stadig mere synlig del af handelslivet i Ystad.

Tror du, at denne krise kan vække nogle andre handelsmønstre?

– Ja, og specielt kom internettet snigende på markedet i sin tid. Vi kunne ikke se de små forandringer, at forbrugernes køb på internettet blev flere og flere. Men nu tænker folk, at det går jo slet ikke at købe 50 procent af mit tøj på nettet. Så det kan være godt på sigt. Vi har fået en plads til at skabe samhørighed. Man bliver mere lokal. Indkøbscentrene taber stort i denne tid. Der er ingen, der vil være i en storby og ingen, der vil gå rundt i et storcenter. Derfor finder de mellemstore byer nye kunder, nye mærker, for her kan man gå og få frisk luft samtidig, siger Peter Eriksson.

Hvordan tror du, danskerne havde klaret den svenske model; anvisninger baseret på tillid og ansvarlighed?

– Lige præcis som svenskerne, siger formanden.

Ystad centrum

Bejler til bornholmerne – når krisen er ovre

– Jeg tænker, det kunne være spændende at få bornholmere til Ystad – og Ystad-borgere til Bornholm. Så når vi alle åbner op, så kommer der måske mere lokal handel, siger Peter Eriksson.

Han mener ikke, at folk rejser langt væk i det indeværende år, og at det vil tage et par år, før man igen tør bevæge sig ud på rejsemål i den øvrige verden.

– Der er ingen, der vil rejse til Mallorca. I år bliver alle på Bornholm. Men næste skridt kan være at se på Skåne. Vi har mange danskere, der handler i Ystad, men ikke bornholmerne. De tænker ikke på at blive i Ystad, men kører videre til København. Alle danskere kender Ystad Saltsjøbad, siger formanden grinende.

Peter Eriksson har en stille drøm om at skabe en rullende ‘exchange’ (bytte, red.) af populære artister imellem Ystad og Bornholm.

– Det er store ting, men kan jeg drømme, så er det det, jeg kunne ønske mig. Vi er ved at udvide vores havn og det vil vi gerne fejre sammen med bornholmerne, når den er klar, siger formanden.