Sannes Familiecamping har fået lov til at udvide med 37 vintercampingpladser. Foto: Berit Hvassum

Glade ejere af campingplads: Vinterpladser giver bedre muligheder for helårsturisme

TURISME

Torsdag aften kunne kommunalbestyrelsen efter en længere debat træffe afgørelse med hensyn til Sannes Familiecampings ansøgning om udvidelse af vintercamperingenheder.

Det nye ejerpar på den fem-stjernede campingplads i Melsted, Henrik Astrup Sørensen og Lykke Malene Rodin, havde i udgangspunktet søgt om at få lov til at udvide vintercamperingenhederne med 45 pladser fra 30 til 75. Som Bornholms Tidende har beskrevet tidligere, ligger campingpladsen i et område, der er udpeget som et særligt naturområde. Derfor ville man ikke kunne tillade vintercampering, hvis der ikke fandtes en tilladelse fra før 2000. Men det gør der, idet pladsens tilladelse til vintercampering er fra 1990. Tilladelsen går på, at 30 ud af pladsens i alt 250 campingenheder kan bruges til vintercampering. Og det var de 30 enheder som de nye ejere havde ansøgt kommunen om at udvide til 75 enheder.

Sagen splittede i første omgang natur- og miljøudvalget, der behandlede ansøgningen den 31. marts, og da kommunalbestyrelsen skulle afgøre sagen i torsdags, delte det da også de kommunalpolitiske vande. Det var først, da borgmester Winni Grosbøll kunne præsentere et kompromisforslag, som var stillet til kommunalbestyrelsen af campingpladsens ejere i sidste øjeblik, at der kunne opstå enighed. Resultatet blev, at Sannes Familiecamping med en permanent løsning nu kan holde vinteråbent med 31 hytter, to autocamperpladser og 34 vognpladser, hvoraf 13 kun må bruges, når resten er fyldt op. Dermed får campingpladsen mulighed for at holde åbent med 37 af de 45 ekstra pladser, som man havde ansøgt om.

Det er ejeren Henrik Astrup Sørensen, der sammen med kæresten Lykke Malene Rodin overtog driften af campingpladsen i marts, tilfreds med.

– Jeg er selvfølgelig glad. Det var vores intention, allerede dengang vi snakkede om at købe campingpladsen, at vi ville udvide sæsonen. Nu har vi fundet en løsning, der gør to ting for os: For det første er det en permanent løsning. Det er vigtigt for os, fordi en af vores ambitioner med det her er at kunne markedsføre os og lave investeringer sydpå – og man kan ikke bygge et tysk marked op på en midlertidig løsning. Der skal man ind og lave en langsigtet investering. For det andet var det afgørende, at vi kunne få en vis volumen af pladser. Vi har nogle store bygninger, der kræver en del ressourcer at drive – særligt i vintersæsonen, hvor vi ikke kan tage højsæsonspriser, og varme- og elomkostninger er højere. Man kan ikke holde sådan noget åbent, hvis man kun har en belægning på fem vogne. Det er ikke rentabelt, siger Henrik Astrup Sørensen.

Turismestrategi gav blod på tanden

Han fortæller, at han har haft et samarbejde med Sannes Familiecamping igennem ti år, hvor han har hjulpet de tidligere ejere, Allan og Susanne Beyer, der har drevet campingpladsen siden 1989. For tre år siden begyndte Henrik Astrup Sørensen og Lykke Malene Rodin og de nu tidligere ejere at snakke om en mulig overtagelse af virksomheden.

– I starten var vi tilbageholdende, fordi det var en meget stor mundfuld. Det er en stor campingplads og en stor investering. Så skete der det, at Færgen, hvor jeg arbejdede med digital markedsføring, tabte udbuddet, og Molslinjen kom ind. Derefter begyndte vi at blive mere seriøse med overvejelserne, siger Henrik Astrup Sørensen, der vil arbejde på at få gjort de administrative processer med for eksempel bookinger mere digitale og automatiserede.

En del overvejelser har gået på, at Bornholm skulle til at være en ø, der havde åbent for turister og besøgende hele året og ikke kun i højsæsonen.

– Det har været en af de ting, der gjorde, at vi fik blod på tanden. Vi ville gerne se på ydersæsonerne og se, om vi kunne gøre en forskel der. Der er blevet lagt en turismestrategi i forhold til helårsturisme på øen, og der bliver støttet meget op om at holde vinteråbent i byerne og forretningerne, så øen er åben hele året rundt og ikke kun i højsæsonen og helligdagene. Det er klart, at hvis det skal hænge sammen, så bliver der nødt til at være nogle overnatningsmuligheder, der er åbne, så turisterne har et sted at være. De intentioner faldt godt i hak med vores ønsker, siger Henrik Astrup Sørensen.

Potentialet i at holde vinteråbent skal findes hos de tyske turister. Som nævnt har de nye ejere planer om at fokusere på at lokke flere tyske turister til øen uden for den generelle højsæson, og det er muligt nu, hvor kommunalbestyrelsen har givet tilladelse til udvidelse af vintercamperingsenhederne, også selvom det kun blev til 37 ud af de 45 ønskede som den oprindelige ansøgning omhandlede.

– Nu har vi fået mulighed for at udvide sæsonen og se længere frem end juli-august-september. I samarbejde med Destination Bornholm og øens andre aktører, skal vi til at lægge en strategi for at lave noget spændende, som vi kan gå ud med overfor tyskere, østrigere og schweitzere, siger Henrik Astrup Sørensen.

– Vi er en meget danskbaseret campingplads i højsæsonen, men når vi rammer ydersæsonen, er det mere attraktivt for tyskere. Om sommeren vil tyskerne generelt gerne have sandstrand nede på Sydbornholm, mens danskerne foretrækker Nordbornholm. I ydersæsonen har vi de seneste år set, at vi får en større andel af tyskere, som er begejstret for outdoorturisme, og alt hvad der hører til granitten og klipperne og så videre. Så det er det, vi vil fokusere på at opdyrke, siger han.