Jesper Rungholm. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen

DAT orienterede minister: Vi gør masker obligatoriske

Direktøren i DAT, Jesper Rungholm, er umiddelbart godt tilfreds med det møde, han onsdag formiddag havde med transportminister Benny Engelbrecht (S).

Det var ministeren, der havde indkaldt DAT til mødet for blandt andet at høre nærmere om sikkerheden i forhold til passagerernes risiko for coronasmitte, når DAT flyver mellem Bornholm og København.

De to mødtes i en videokonference, hvorfor Jesper Rungholm altså slap for rejsen fra Vamdrup i det jyske og til Transportministeriet ved Frederiksholms kanal i København.

Vi følger op igen
med et nyt møde i
den nærmeste fremtid.
Jesper Rungholm, DAT

– Det var et godt møde – også fordi det ikke er nødvendigt at overbevise ministeren om, hvor vigtigt, det er at holde flyvningen i gang mellem Bornholm og København. Det har han forstået, siger flyselskabsdirektøren spontant, da han bliver spurgt om, hvordan mødet forløb.

– Vi talte også om de forholdsregler, vi har taget i forbindelse med coronakrisen, siger Jesper Rungholm.

– Jeg orienterede om, at vi fordeler folk i flyene, så der kun sidder én pr. dobbeltsæde, når der er færre end 50 passagerer i forhold til pladser, og er der flere end 50 procent passagerer til sæderne, uddeler vi masker – og nu vil vi begynde at forlange, at folk også bruger maskerne, så vi instruerer i, hvordan man tager dem på.

Det er ikke et frit valg?

– Nej, det er noget, vi har diskuteret hos os selv, og vi er blevet enige om, at det rigtige er, at vi pålægger folk at tage dem på.

Talte du med ministeren om det?

– Ja. Men det er vores instruks, ikke ministerens. Vi skærper vores tilgang til det, og siger, at folk skal have maske på.

Når flyet har flere end 50 procent med i forholdet til antallet af sæder?

– Ja.

Og det, synes ministeren, er en god idé?

– Ja, også fordi maskerne jo beskytter andre mod den, der er syg. Man tager den ikke på for at beskytte sig selv, men for at beskytte andre, og derfor er det i bund og grund usolidarisk ikke at tage masken på. Det er god pli at benytte maske, og derfor vil vi gøre det mere eller mindre tvungent.

Og hvad, hvis der er en, der siger, at det vil vedkommende ikke?

– Så må vi leve med det, men vi vil lægge et kraftigt pres på i forhold til, at folk skal benytte masker.

Jesper Rungholm orienterede også ministeren om en øget frekvens morgen og aften, som bliver indført allerede torsdag, og som kan give mindre tryk på de enkelte afgange.

– Vi lægger vores afgange i et andet mønster, hvor vi ikke flyver midt på dagen, men i stedet har to morgenafgange og en aftenafgang fra Bornholm og en morgenafgang og to eftermiddags- eller aftenafgange fra København. På den måde bliver der bedre mulighed for at jævne folk ud i kabinen, for jeg regner ikke med, at passagertallet øges eksplosivt lige nu, siger han.

Støtte

Ministeren var også, ifølge Rungholm, positivt indstillet i forhold til, at beflyvningen i den nuværende situation har brug for støtte.

– Det er der også lydhørhed overfor, siger han.

– Hvordan det skal gøres i praksis, skal diskuteres, men dialogen var rigtig god, og vi følger op igen med et nyt møde i den nærmeste fremtid for at tale om, hvordan det udvikler sig og hvilke muligheder, der er.

DAT har siden slutningen af marts fået støtte fra Region Hovedstaden for at kunne opretholde beflyvningen af Bornholm under coronakrisen, og det er en aftale, som i første omgang skulle løbe frem til den 20. maj.

– Det nemmeste lige nu ville være at forlænge den ordning på månedsbasis, mener flyselskabsdirektøren.

– Jeg foretrækker sådan en korttidsordning, for en decideret udbudsrunde, hvor andre kan byde på ruten med alt, hvad det medfører, kommer til at tage så lang tid, at flyvningen går i stå i mellemtiden, og det vil måske også betyde støtte resten af året, hvad jeg ikke tror, der er brug for. Jeg har en forventning om, at vi allerede i september nærmer os tilstande, der gør, at ruten kan bære sig selv.

Intet er dog aftalt endnu, understreger Jesper Rungholm.

Men ministeren var indstillet på en eller anden form for støtte?

– Det lød i hvert fald til, at der var en forståelse for behovet for støtte i den nuværende situation. Men han virkede også glad for, at jeg ikke mener, der er brug for støtte i efteråret. Og så må tiden vise, om der kan blive tale om tre, fem eller syv daglige afgange, men vi kan forhåbentlig nå op på en niveau i antallet af passagerer, hvor vi ikke skal være bekymrede i forhold til, om vi når den belægning på 75 procent, som skal til, før vi tjener penge på at flyve.

Transportministeren om mødet med DAT

I en skriftligt kommentar fra ministeriet til det møde, han onsdag formiddag havde med DAT-direktør Jesper Rungholm, siger transportminister Benny Engelbrecht (S):

– Jeg vil først og fremmest gerne sige tak til DAT for at tage imod invitationen til dette møde. Det er vigtigt for mig at være orienteret om, hvordan trafikselskaberne og udbyderne håndterer den særlige situation, som vi alle befinder os i som følge af Covid-19; og her er DAT ingen undtagelse. Der er nemlig ingen tvivl om, at flyforbindelsen til og fra Bornholm er vigtig for bornholmerne. Det ser vi særligt nu, hvor man fortsat har mulighed for at flyve til København, hvis man har behov for sygebehandling.

– Det er DAT’s ansvar at sørge for, at flyvningen sker ud fra sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Det stiller selvfølgelig krav til en særlig indsats fra personalet på flyet; herunder hyppig rengøring og så god afstand mellem passagerne på flyturen som muligt. Jo færre kontaktpunkter, desto bedre. Der hviler i den forbindelse også et ansvar på den enkelte passager om fortsat kun at rejse i det omfang, det er nødvendigt, og at sørge for at rejse på tidspunkter, hvor flyene er mindre fyldte; særligt hvis man er i risikogruppen.

– Jeg kan forstå på DAT, at der allerede er blevet taget en række tiltag, og at selskabet også vil indsætte et større fly på de afgange, hvor der er flest passagerer. Det, synes jeg, lyder meget fornuftigt. Herudover har DAT rejst spørgsmålet om, hvorvidt man bør indføre masker eller mundbind på de flyvninger, hvor der er flest passagerer. Det spørgsmål vil vi nu få afklaret nærmere i samarbejde med sundhedsmyndighederne.

Transportminister Benny Engelbrecht (S). Arkivfoto: Claus Bech