Arkivfoto: Jens-Erik Larsen

Jørgen Andersen, Bornholmerbussen: Den er helt rablende gal

Siden i tirsdags har fjernbusser kun måttet være halvt fyldte.

Det skyldes en bekendtgørelse, som transportminister Benny Engelbrecht (S) fik sin ministerkollega i Sundheds- og Ældreministeriet, Magnus Heunicke (S), til at udstede, fordi han opdagede, at Flixbus fyldte sine busser som normalt, hvilket brød med anbefalingerne om at holde to meters afstand for at forhindre spredning af smitte med coronavirus.

Vi kører med
et dunkende
underskud
i øjeblikket.
Jørgen Andersen

Reglen gælder naturligvis også busser, der kører mellem København og Bornholm, men har for tiden ikke som sådan den store effekt i forhold til salget af rejser, oplyser Jørgen Andersen, ejer af Bornholmerbussen:

På spørgsmålet om, hvordan det har påvirket hans busselskab, at han har måttet reducere det antal billetter, han sætter til salg i hver af sine busser til det halve af kapaciteten, siger han:

– Jeg ville være glad, hvis bare vi kunne sælge halvdelen, men der kommer ikke ret mange til og fra Bornholm. Vi kører frem og tilbage mellem København og Ystad med mellem 10 og 20 personer i vognene.

Fredag morgen skulle der ifølge bookingsystemet være kommet 80 personer til busserne i Ystad, fortæller Jørgen Andersen.

– Men der kom kun 20. Vi havde ellers gjort to busser klar, så vi havde også to chauffører i Ystad. Den er helt rablende gal.

Men havde de 80 passagerer betalt deres billetter?

– Ja, det havde de.

Så pengene får I?

– Dem vil folk jo have tilbage, hvis ikke de bruger billetten, og vi refunderer i hvert fald busbilletten. Vi vil ikke modtage penge for noget, vi har ikke har leveret. Bornholmslinjen har nogle andre regler end os, og dem må vi jo følge, hvad angår færgedelen af billetten, men selve busturen vil vi ikke tage betaling for.

Der er frit valg i forhold til, om passagerer, der er udeblevet, får deres billet til Bornholmerbussen flyttet eller refunderet.

– Men bornholmerne har jo altid brug for transport, så mange flytter den bare frem for at få pengene tilbage, siger Jørgen Andersen.

Under normale forhold kan der være 85 passagerer i ledbusserne.

– Så for tiden kan vi have et par og fyrre med, fordi vi kun sælger hver anden plads. Og er der flere end 42-43, der har bestilt eller købt billet, er vi nødt til at indsætte to busser. Problemet er altså bare, at der er så mange, der ikke møder op. Men det kan vi jo ikke stole på, at de ikke gør, og derfor er vi nødt til at sørge for, at der er to busser for at sikre, at der er plads til alle.

Har det stået så sløjt til lige siden restriktionerne blev indført?

– Ja, lige siden folk blev opmærksomme på smittefaren med coronavirussen. Folk er jo skræmte.

Hjælpepakker

Hvor stor har jeres nedgang været i alt?

– Den er på over 80 procent. Vi har kun cirka 20 procent af de passagerer, vi normalt ville have, siger Jørgen Andersen.

Det må så også betyde, at du har 80 procents nedgang på omsætningen?

– Ja, det må jo være det samme. Så vi kører med et dunkende underskud i øjeblikket, men jeg regner med at komme ind i en af regeringens hjælpepakker. Det vil jeg søge om, og vi har ikke fyret nogen chauffører, de er alle sammen sendt hjem med fuld løn, og så har vi dagligt én mand, der kører. Nu skal vi lige have opgjort tabet, inden vi ansøger om at komme i betragtning.

Bornholmerbussen har i alt 12 chauffører ansat, oplyser han.

– Og vi havde jo forberedt os på en normal sommersæson med folkemøde, kørsel hver anden time til Ystad med flere vogne og så videre. Men der er vendt fuldstændig op og ned på det hele, så nu kan én vogn køre frem og tilbage, bortset fra de gange, hvor vi for en sikkerheds skyld er nødt til at indsætte to.

200.000

Cirka så mange passagerer har Bornholmerbussen
i løbet af et almindeligt år, oplyser Jørgen Andersen.

På fly er der ikke krav om, at man kun må sælge halvdelen af pladserne. Hvad siger du til, at man godt må sidde tæt på et fly, men ikke i en bus?

– Det må du ikke spørge mig om. Det har jeg ikke mandat til at forholde mig til. Når regeringen har sagt, som den har sagt, må vi følge de retningslinjer. Så er det dem, der er gældende, og ikke hvad vi andre går rundt og synes. Men jeg tror ikke, det her varer mere end 14 dage endnu, jeg synes, vi fornemmer, der sker noget fra den 10. maj, gør vi ikke?

Jeg tør ikke spå om noget – det er, som om det ændrer sig fra time til time. Men du håber på, at det løsner sig lidt fra den 10. maj?

– Ja, det vil jeg håbe. Også for bornholmernes skyld, det er jo helt forfærdeligt, hvis folk ikke kan komme til og fra Bornholm i sæsonen. Jeg sætter en ære i at fastholde forbindelsen, som jo er en livline til og fra Bornholm. Vi kan ikke bare lukke og sige, at vi ikke vil køre, så længe vi ikke kan fylde vognene og have økonomi i det. Det ville være den hurtige løsning, men det kan vi da ikke være bekendt, så det gør vi ikke, siger Jørgen Andersen.