Foto: Jens-Erik Larsen

Rune Holm: En stor del af fremgangen skyldes indsatsen i København

Tilflytterkonsulent Rune Holm og hans kollega Helle Kofoed Dahl kan i år notere sig det hidtil største antal personer, der er flyttet til Bornholm efter kontakt med Tilflytterservice i de tre år, hvor ordningen har eksisteret.

I starten af december var 568 flyttet til Bornholm efter at have talt med Tilflytterservice. Med en måned tilbage af året var antallet dermed 18 procent højere end det samlede antal sidste år, der også var rekordår. De 568 tilflyttere er syv procent bedre end Tilflytterservices eget interne mål for i år.

I alt siden 2016 er 1.768 mennesker nu flyttet til Bornholm efter at have haft kontakt med Tilflytterservice.

Endnu mere frem er det i år gået med antallet af henvendelser fra mulige tilflyttere: 740 i starten af december var 67 procent flere end hele sidste år og 48 procent over Tilflytterservices eget mål for i år.

– En stor del af fremgangen skyldes, at jeg har været meget i København for at holde tilflyttercafé. I hvert fald halvdelen af dem, som jeg mødes med i København, ender med at flytte hertil, fortæller Rune Holm.

Bornholm i København har effekt

På et tidspunkt, hvor fremtiden for arrangementet Bornholm i København netop er blevet draget i tvivl af kommunen, fortæller Rune Holm, at årets udgave fik 23 personer til bagefter at ringe til Tilflytterservice. Bornholm i Hillerød gav ni nordsjællændere i røret.

Som noget nyt har Rune Holm i år også været på fremstød sammen med Destination Bornholm. Det har også bragt folk til at henvende sig, men tilflyttercaféerne i København er ifølge Rune Holm det enkeltstående initiativ, der giver mest.

– Mange af deltagerne i tilflyttercaféerne har overvejet Bornholm, før jeg møder dem, og venter bare på, at job, skole eller børnepasning falder på plads. De ting prøver jeg så at afklare med dem ved tilflyttercaféerne, fortæller han.

En eller begge voksne fra i alt 123 familier har i år mødt Rune Holm ved en af hans tilflyttercaféer i København. Det er 76 procent flere end det mål, som Tilflytterservice i år har haft på den front.

Tilflytterservices egne data fortæller desuden, at tre ud af fire deltagere ved tilflyttercaféerne kommer for at få afklaret deres mulighed for job på Bornholm. 84 procent svarer, at de ”i høj grad” eller ”i meget høj grad” har fået svar på deres spørgsmål. Lige under to ud af tre fortæller, at mødet ”i høj grad” eller ”i meget høj grad” har haft værdi for dem.

Sammen med Destination Bornholm har Tilflytterservice i år talt for at flytte til Bornholm i Tyskland (70 tyskere henvendte sig bagefter), i Ystad (3) og i Odense (14), Vejle (12), Næstved og Taastrup (begge 4).

– Rejserne rundt med Destination Bornholm har også betydet noget, og det har arrangementer som Bornholm i København og Bornholm i Hillerød også, siger Rune Holm.

Rejsebudgettet er under pres

Mens det udadvendte arbejde udenfor Bornholm altså giver de største resultater, er Tilflytterservices budget til netop det arbejde samtidig kommet under pres.

Tilflytterservice mister næste år 100.000 kroner som konsekvens af forliget om kommunens budget. Det vil ramme Rune Holm på rejsebudgettet, og en plan for at sikre hans udadvendte arbejde udenfor Bornholm er derfor også på vej.

– Hvis jeg ikke har råd til at rejse over, må jeg jo lade være med at rejse over. Det meste af vores budget går til vores lønninger, og så kan vi rejse over for det, der bliver til overs, siger han.

– Vi håber på at få en ekstra bevilling til aktiviteter. Der er lidt penge tilbage i tilflytningspuljen, og det er vi i dialog med Jobcentret og udvalget for job, udvikling og fritid omkring, fortæller Rune Holm.

Samtidig må Tilflytterservice også sætte tid af til selv at sikre en del af sin egen finansiering. Regionskommunen står kun for den ene halvdel, mens det bornholmske erhvervsliv betaler den anden. Så Rune Holm og den administrative medarbejder Helle Kofoed Dahl må også bruge kræfter på at sælge servicepakker til virksomhederne.

 

Foto: Allan Rieck

 

Bornholmerne spiller mere med nu

Rune Holm forklarer en anden del af årets fremgang med, at han og Tilflytterservice efter nu tre år er blevet mere etableret. Flere bornholmere er selv begyndt at spille med.

– Det bliver mere og mere klart for folk på Bornholm, at vi er her. Så når turister om sommeren siger ”Hvor er her lækkert, hvordan kan jeg komme til at bo her?”, siger bornholmerne efterhånden over en bred kam ”Ring til Rune”, fortæller Rune Holm.

Tilflytterservice har også mærket en effekt af årets store antal af turister. Både i år og sidste år har Tilflytterservice samarbejdet med Feriepartner Bornholm, Team Bornholm og Bornholm Tours om at aflevere Tilflytterservices brochure sammen med nøglen i lejede sommerhuse.

– Vi har snart brugt de 20.000 brochurer, som vi trykte i år. Det er gået hurtigere, end det gjorde sidste år. August stak fuldstændig for os med henvendelser. Der var rigtig mange, der ringede for at høre om mulighederne for at flytte hertil, siger han.

Også prognoserne for næste år ser gunstige ud.

– 60 har allerede fortalt os, at de flytter hertil næste år. Vi markerer folk grønne i vores system, når de er flyttet til eller har købt hus, og dem har vi allerede 60 af, fortæller Rune Holm.

– I vores system starter folk som hvide, når de henvender sig. Så bliver de grønne, når de flytter hertil og derefter blå, når de også har fået job. De røde er dem, der ikke kom alligevel.