Bornholm kan blomstre ved at satse på internettet

For at Bornholm for alvor kommer på Danmarkskortet, burde der satses mere markant på internettet. Her tænkes ikke kun på softwarevirksomheder. I dag kan man også placere andre typer af virksomheder på en hyggelig ø som Bornholm, fordi selve virksomhedens placering ikke er ligeså vigtig som tidligere.

Bornholm burde gå forrest og hjælpe bornholmske virksomheder med, hvordan de kan sælge produkter via internettet til hele landet og til hele Europa. For der er mange muligheder, når det kommer til at finde kunder. Alle lange og virksomheder benytter samme reklameplatforme. Google Ads, YouTube, Facebook, Instagram osv. Du kan læse mere om mulighederne her.

Opstartsfasen
Hvis bornholmske virksomheder skal stilles bedst muligt, når det kommer til brugen af internettet, så handler det om, at de bliver rådgivet gennem hele processen. I første omgang er det en god idé med kurser, som fortæller om, hvordan man kommer i gang. Det handler om at tage første skridt.

Det er alt fra idéudvikling til at gå i gang. Her kunne man forestille sig en guide, der viser en konkret plan til, hvad der skal ske de første 180 dage.

Vækstfasen
Etablerede virksomheder har brug for mere konkret rådgivning om, hvordan de kan udvide deres virksomhed til udlandet. Det er generelt i udlandet, at der er mange penge at tjene, da Danmark har en begrænset størrelse.

Vi er gode til at kigge mod Sverige og Norge, når vi skal eksportere. Men det ser mere skidt ud med at sælge til resten af Europa, og alle bornholmske virksomheder bør prøve at sælge sine produkter og ydelser til Tyskland, Frankrig, Spanien og England. Vi tror, at flere virksomheder ville gøre det, hvis der var hjælp at hente.

Det er internettet, som kan få Bornholm ud til resten af verden. Man kan ligeså godt reklamere mod hele Europa, selvom man har en virksomhed på Bornholm. Det får Bornholm på Danmarkskortet.