Supermarkedskæde standser salg af turbokyllinger

Tophistorien er skrevet og udgivet af Politiken. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Hvis du køber ind i en af Lidls 125 butikker i Danmark, er det snart slut med at købe ferske kyllingevarer fra den markedsdominerende kyllingerace ross 308. Fra marts vil dagligvarekæden som den første i Danmark kun sælge ferske kyllingevarer, som kan opnå det statslige dyrevelfærdsmærke.

»Vi er stolte af at sætte handling bag de holdninger om dyrevelfærd, som det er let at have. Vi tager nu et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden ved at udskifte en hurtigvoksende race med en langsomtvoksende, så al fersk kylling kan påføres dyrevelfærdsmærket med et hjerte«, siger indkøbsdirektør Rasmus Pape fra Lidl.

Det sker ved at udskifte den af dyrevelfærdsorganisationer udskældte industrikylling ross 308med racen ranger gold.

Initiativet er planlagt i så lang tid, at der næppe bliver hurtigt udsolgt, hvis forbrugerne er begejstrede. Producenten Danpo har ifølge direktør Mark Juel Hemmingsen bestilt 6 millioner flere langtsomtvoksende kyllinger. Selv om racen ranger gold er dyrere at producere, fastholder Lidl indtil videre de nuværende priser for at lægge pres på konkurrenterne.

»Det vil koste noget, men jeg er en tålmodig mand. Vi håber jo på at få flere supermarkedskæder med, så markedet ændrer sig til fordel for bedre dyrevelfærd, ligesom det skete med buræg«, siger Rasmus Pape fra Lidl.

Initiativet får sjældent positive ord med på vejen fra dyrevelfærdsorganisationer.

»Det er et historisk fremskridt. Lidl sælger på årsbasis 3,5 millioner kyllinger – jeg kan ikke mindes, hvornår en virksomhed i Danmark sidst har gjort noget, der rykker så meget. Ved at højne bundniveauet hjælper man forbrugerne med at træffe bedre valg«, siger kommunikationschef hos Anima Thorbjørn Schiønning.

Redaktionel kontakt:
Allan Graubæk
tlf.: +4520485211
e-mail: [email protected]

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Politiken ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)