Kommuner opgiver firma bag klimaprojekt i Kenya

Flere kommuner opsiger nu samarbejdet med Ingenco2.dk, som sælger klimakompensation.

Tophistorien er skrevet og udgivet af Politiken. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

En stribe kommuner har de seneste år betalt tusinder af kroner for at kunne kalde deres hjemmesider CO2-neutrale. Men nu dropper flere af kommunerne aftalen med virksomheden IngenCO2.dk, som har solgt klimakompensationen. Det skriver Politiken onsdag.

Det sker, efter at Politiken Søndag kunne fortælle, at indbyggere i flere kenyanske landsbyer stort set ikke har brugt de CO2-besparende lerkomfurer, som udgør en hjørnesten i klimakompensationen fra Ingenco2.dk.

»Vi har købt en form for aflad i en anden del af verden. Når vi gør det, så skal vi være sikre på, at vi rent faktisk får en reduktion af CO2-udledningen. Der må vi sige, at jeres artikler sår alvorlig tvivl om, hvorvidt det faktisk også er det, der er sket«, siger Steen Christiansen (S), som er borgmester i Albertslund Kommune, til Politiken.

Ingenco2.dk fungerer som en abonnementsordning, hvor mindst 9 kommuner og over 2.500 andre kunder betaler for at klimaneutralisere deres hjemmesider. Det sker ved, at Ingenco2.dk køber såkaldte klimakreditter fra projekter, som skal reducere CO2-udledningen i lande som Kenya og Zimbabwe. Albertslund Kommune har betalt i alt cirka 24.000 kroner til Ingenco2.dk siden 2012.

Også Sønderborg og Hillerød opsiger nu aftalen.

Om kundernes beslutning om at trække sig svarer Ingenco2.dk’s direktør, Erik Sommer: »Når pressen rykker hurtigt, kan det være svært at følge med«, skriver han i en kommentar til Politiken og tilføjer, at selskabet har fået »mange positive og interesserede tilkendegivelser fra deltagere«.

Af en mail, som Ingenco2.dk har udsendt til bekymrede kunder, fremgår det dog, at firmaet nu har bedt om en redegørelse fra Gold Standard, skriver Politiken.

Redaktionel kontakt:
Kim Frydensberg
tlf.: +4528766607
e-mail: [email protected]

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Politiken ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)