PRM / Sparekassen Kronjylland er Danmarks bedste arbejdsplads

Danmarks største sparekasse er nu også Danmarks bedste arbejdsplads ifølge analyse- og konsulentvirksomheden Great Place to Work. Bag kåringen ligger en langsigtet strategi med fokus på ikke mindst medarbejdertilfredshed.

Pressemeddelelse fra Sparekassen Kronjylland
Hovedsædet ligger i Randers, men de 50 afdelinger, som betjener Sparekassen Kronjyllands mere end 165.000 kunder, er i dag fordelt udover det meste af landet. Der er nemlig sket meget, siden sparekassen blev etableret for 190 år siden. Men en ting er ikke ændret, Sparekassen Kronjylland er også i dag selvejende, og det er helt centralt for dens succes, forklarer adm. direktør Klaus Skjødt.

– Som selvejende institution kan vi tænke langsigtet på en helt anden måde end eksempelvis de aktionærejede banker, der hvert kvartal skal stå til regnskab overfor både analytikere og aktionærer. Vores mål er at skabe en stærkere sparekasse på flere års sigte. Det gør vi i en balance mellem kunder, medarbejdere, sparekassen og samfundet.

Da der i 2016 blev vedtaget en ny tre-årig strategi, var der derfor også fokus på netop de fire interessenter. Eksempelvis var det målet at skabe Danmarks mest tilfredse kunder og samtidig øge den i forvejen høje tilfredshed hos de cirka 700 medarbejdere. For nogle uger siden kunne analysebureauet EPSI så afsløre, at Sparekassen Kronjylland nu har Danmarks mest tilfredse kunder på både privat og erhverv.

– Det kunne ikke lade sig gøre uden tilfredse medarbejdere. Der er ganske enkelt en meget tæt sammenhæng mellem de to ting, og det er faktisk også det, som kåringen fra Great Place to Work er med til at understrege. Tilfredse medarbejdere er helt centrale for at skabe tilfredse kunder. Ikke mindst når man som os fokuserer rigtig meget på relationer mellem mennesker. Det gælder både mellem medarbejdere og mellem medarbejdere og kunder, fortæller Klaus Skjødt.

Sparekassen Kronjylland har derfor også holdt fast i, at alle kunder har en personlig rådgiver, de kan ringe direkte til, ligesom sparekassen de seneste år har åbnet ni nye fysiske afdelinger. Den seneste er åbnet i Odense, og ligesom de andre steder har de rigtige medarbejdere været nøglen til succes.

– Vi kan ganske enkelt se, at det er medarbejdernes personlighed, netværk og kompetencer, der er det afgørende, når vi åbner et nyt sted. Derfor gør vi også meget ud af at knytte medarbejderne til virksomheden og til hinanden, siger Klaus Skjødt.

Den administrerende direktør mener, at sparekassens måde at måle på gør en stor forskel for medarbejdernes tilfredshed. I Sparekassen Kronjylland er der nemlig ingen individuelle mål.

– Vores kunder skal stole på, at de får det rigtige råd. Derfor sætter vi ikke mål for, hvor meget vores rådgivere skal sælge af et givet produkt. I stedet sætter vi overordnede mål for kunde- og medarbejdertilfredshed, som hele afdelingen sammen skal sikre, at vi når. Ved at fokusere på holdindsats skaber vi et miljø, hvor medarbejderne naturligt interesserer sig for hinanden og arbejder positivt sammen om eksempelvis at gøre kunderne tilfredse, vurderer Klaus Skjødt, der også oplever, at mange nye medarbejdere bliver overrasket over hjælpsomheden.

– For os er det selvfølgeligt at hjælpe naboafdelingen, hvis de har behov for det. Det er en positiv overraskelse for en del af vores nye medarbejdere. Netop vores kultur og strategi er derfor også noget, som jeg bruger en del tid på, når jeg deltager på vores onboarding-dage for nye medarbejdere, fortæller Klaus Skjødt, der sammenligner Sparekassen Kronjyllands tilgang med familieejede virksomheder, hvor tillid er et centralt begreb.

– Helt grundlæggende tror jeg, at alle medarbejdere kommer på arbejde for at gøre deres bedste. Der er ingen, som ønsker at præstere dårligt, lave fejl eller andet. Derudover vil de gerne have en vis tryghed og en betydelig frihed. De rammer skal vi skabe, og det gør vi bedst ved både at have og vise tillid. Det kan nogle gange være svært i en gennemreguleret sektor som den finansielle med store krav til compliance, men det kan lade sig gøre, når tilliden er reel, og du altid tænker den ind i dine forretnings- og arbejdsgange, mener Klaus Skjødt.

Han peger også på en flad struktur og dygtige lokale ledere som helt afgørende for, at Sparekassen Kronjylland nu bliver kåret som Danmarks bedste arbejdsplads. Det er dog ikke kun på kunde- og medarbejdertilfredshed, at Sparekassen Kronjylland skaber gode resultater. I 2019 har de leveret det bedste halvårsregnskab i virksomheden historie, og den gode udvikling er fortsat, så Sparekassen Kronjylland udover førstepladser på deres vigtigste målepunkter, kunde- og medarbejdertilfredshed, også kan levere et stærkt økonomisk resultat.

Kontakt:
Adm. direktør Klaus Skjødt via 89 12 24 13
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/sparekassen-kronjylland-er-danmarks-bedste-arbejdsplads?releaseId=13582990