Chauffører risikerer kæmpe bøder: ’Det er halvdelen af min månedsløn’

Tophistorien er skrevet og udgivet af DR SJÆLLAND. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Sne på taget, manglende stoplys og nedslidte dæk. Det er nogle af de fejl og mangler, som i det nye år kan udløse bøder til chauffører og vognmænd, som er ti gange højere end i dag.

Ejeren eller vognmanden vil fra årsskiftet få en bøde på 10.000 kroner første gang, der er alvorlige fejl eller mangler i forhold til sikkerheden.

Chaufføren får samtidig en bøde på 5.000 kroner. Bliver samme chauffør stoppet igen med en ny fejl på et køretøj, bliver bøden fordoblet. Det skriver DR Sjælland.

De nye og strammere sanktioner er resultatet af et bredt politisk forlig i foråret, der kom i hus efter stribevis af sager om defekte busser og lastbiler.

Chauffør: ’Stramningen er ekstrem’
Søren Lynge Møller fra Store Heddinge arbejder til dagligt som lastbilchauffør hos vognfirmaet Unni Nielsen Transport i Gadstrup tæt på Roskilde.

Han mener, stramningerne er urimelige, fordi bestemte typer af fejl er så godt som umulige for chaufførerne at opdage.

– Vi kan ikke mærke, når vi spænder en vogn på et påhængskøretøj, at den ene af akslerne på bremserne bremser ti procent for lidt i forhold til lovkravet. Det har vi hverken midler eller ressourcer til at opdage, siger han til DR Sjælland.

Særligt bødernes størrelser nager Søren Lynge Møller.

– Jeg synes ikke, at det er urimeligt, at jeg kan få en bøde, men stramningen er så ekstrem. Den er altafgørende for vognmændene og chaufførerne, siger han og tilføjer:
– Hvis jeg bliver stoppet med en trailer, der ikke er min egen, to gange på en måned, og politiet konstaterer, at den bremser ti procent for lidt på en af akslerne, så får jeg en bøde på ti tusinde kroner. Det er halvdelen af min månedsløn.

Chaufføren mener i stedet, at bøden skal deles mellem chauffør, vognmand og de store selskaber, som har hyret vognmanden.

3F: ’Det er helt urimeligt’
Formand for 3F’s transportgruppe Jan Villadsen mener også, det er urimeligt, at chaufførerne fremover risikerer store bødestraffe.

– Det burde udelukkende være arbejdsgiveren, der får en høj bøde. Jeg tror ikke på, at chaufførerne kører rundt i biler, der ikke er i orden, uden at være presset til det. Derfor vil vi netop ikke have, at chaufføren skal have bøder, siger Jan Villadsen til DR Sjælland.

Selvom de nye bødetakster er resultatet af et forlig under den borgerlige regering, har Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen ikke tænkt sig at ændre forliget, selv om han godt forstår chaufførerne.

– Jeg har fuld forståelse for, at chaufførerne synes, at bødeniveauet er højt. Det var netop også det, vi i Socialdemokratiet kæmpede for dengang, da lovforslaget blev lavet. Derfor stillede vi et forslag om, at chaufførerne ikke skulle rammes så hårdt. Det var der ikke flertal for, så desværre er det sådan, at både chauffør og vognmand bliver ramt, siger Thomas Jensen til DR Sjælland.

Politienheden Tungvognscenter Øst har indtil videre i år fundet fejl på 65 procent af alle danske og udenlandske lastbiler og påhængskøretøjer, når de har udført kontroller.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/lastbilchauffoerer-risikerer-kaempe-boeder-det-er-halvdelen-af-min

Redaktionel kontakt:
DR Sjælland
tlf.: 55753400
e-mail: [email protected]

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF DR SJÆLLAND ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)