Brætspil er et stort hit under coronakrisen for Hasbro

Brætspil har været i høj kurs de seneste mange uger, hvor mange har skullet holde sig hjemme på grund af coronaudbruddet.

Det har skabt en øget efterspørgsel for den amerikanske legetøjsgigant Hasbro, som har oplevet en kraftig vækst i blandt andet salget af brætspil.

Det viser Hasbros regnskab for første kvartal.

– Hasbros mærker er populære, da folk bruger mere tid derhjemme, skriver selskabet i regnskabet.

I årets første tre måneder, hvor coronaudbruddet spredte sig globalt, voksede Hasbros samlede omsætning fra spilkategorien med hele 40 procent.

Hasbro står bag brætspil som blandt andet Risk og Monopoly. Også kortspillet Magic: The Gathering hører ind under Hasbros paraply.

For første kvartal har Hasbro samlet omsat for 1,1 milliard dollar. Det var en del mere end de 0,7 milliarder dollar, der blev omsat for i samme kvartal sidste år.

Trods den store omsætningsfremgang har det ikke været muligt at tjene penge i kvartalet.

Bundlinjen viser et minus på 69,6 millioner dollar mod et plus på 26,7 millioner dollar i første kvartal året før.

Nedturen skyldes især opkøbet af underholdningsfirmaet Entertainment One, der har kastet en masse ekstraordinære udgifter af sig.

Fraregner man udgifterne fra opkøbet, har Hasbro faktisk tjent 77,7 millioner dollar.

Selv om Hasbro i første kvartal har oplevet en øget efterspørgsel efter flere af sine produkter, så er selskabet ikke sikker på, at det varer ved.

– Mod slutningen af kvartalet blev butikslukninger og landsdækkende restriktioner mere udbredte, mens underholdningsproduktioner lukkede ned.

– Som et resultat af Covid-19 forventer vi, at andet kvartal vil være mere udfordrende end første kvartal med lavere salg og indtjening end i samme periode af 2019, skriver Hasbro i regnskabet.

På grund af usikkerheden relateret til coronaudbruddet har Hasbro droppet sine finansielle forventninger til 2020.

/ritzau/