Menneskehandel: Dansk politi forsinker polsk Kurt Beier-sag

Tophistorien er skrevet og udgivet af Fagbladet 3F. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Det er ikke kun i Danmark, at chauffører, transportbranchen og offentligheden venter på dansk politi i en sag imod Kurt Beier Transport A/S om mulig menneskehandel over for udenlandske lastbilchauffører.

For i Polen venter den polske anklagemyndighed også på informationer fra dansk politi i en anden lignenede sag mod transportvirksomheden om mulig menneskehandel. Det skriver Fagbladet 3F.

Det er over et år siden, at Fagbladet 3F afslørede en slumlejr samt lave lønninger på 15-20 kroner i timen og kummerlige forhold for filippinske og srilankanske lastbilchauffører i Padborg.

Men dansk politi er endnu ikke færdig med dets efterforskning af mulig menneskehandel. Det samme er tilfældet i Polen, hvor politiet stadig er i gang med efterforskingen i en lignende sag om mulig menneskehandel.

Den polske sag gælder 10 filippinske lastbilchauffører fra Beier-koncernens polske transportvirksomhed HBT Internationale Transporte samt den polske virksomhed Andersen Euro-Handel, som deler adresse med Beier-selskabet i Koszalin i det nordlige Polen.

Sagens anklager Milosz Ziólkowski fra anklagemyndigheden i Szczecin oplyser til Fagbladet 3F, at politiet efterforsker sagen på rimelig mistanke om menneskehandel.

– Sagen er stadig åben, da flere vidner skal interviewes. Anklagemyndigheden afventer også oplysninger fra Syd- og Sønderjyllands Politi. Det er jeg lidt utilfreds med, siger Milosz Ziólkowski.

Fagbladet 3F har forgæves forsøgt at få svar fra anklageren på, hvor længe den polske anklagemyndighed har ventet på dansk politi. Samt hvilke oplysninger anklagmyndigheden venter på.

Politiinspektør Brian Fussing, Syd- og Sønderjyllands Politi, siger, at politiet af hensyn til efterforskningen ikke kan gå i detaljer med hensyn til den konkrete dialog med eksempelvis udenlandske myndigheder.

– Men der har været tale om en meget omfattende og international efterforskning med mange aspekter, hvilket helt naturligt også afspejles i tidsforløbet, siger Brian Fussing og fortsætter:
– Vi kan dog nu oplyse, at efterforskningen er inde i sin afsluttende fase, og Udlændingekontrolafdeling Vest (UKA Vest) ved Syd- og Sønderjyllands Politi forventer i løbet af kort tid at kunne aflevere sagen til Anklagemyndigheden.

Fagbladet 3F afslørede 29. oktober 2018, at der på skift boede op til 200 udenlandske lastbilchauffører i lejren ved Padborg nær grænsen til Tyskland. Mange boede i uhumske containere eller i uopvarmede lastbilanhængere med presenning over.

Dagen efter afsløringen rykkede Syd- og Sønderjyllands Politi ud og ransagede lejren. Efterfølgende afgav de 26 udenlandske chauffører, der var til stede i lejren på tidspunktet for ransagningen, forklaring til politiet.

Center Mod Menneskehandel konkluderede godt en uge efter afsløringen af slumlejren, at 26 lastbilchauffører var ofre for menneskehandel til tvangsarbejde, hvilket gør det til Danmarks hidtil største sag om tvangsarbejde.

Direktøren for Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, har efter afsløringen af slumlejren ikke ønsket at kommentere på sagen over for Fagbladet 3F.

Den polske anklager Milosz Ziólkowski har tidligere oplyst til Fagbladet 3F, at der er mistanke om, at de to polske virksomheder HBT Internationale Transporte og Andersen Euro-Handel har rekrutteret filippinske chauffører på baggrund af falske påstande om ansættelsesforhold og løn.

Politiets undersøgelse blev sat i gang efter oplysninger fra NGO’en La Strada, der er et internationalt netværk imod menneskehandel og slaveri.

Omkring anklagen om menneskehandel har ejeren af Andersen Euro-Handel, danske Marc Hvidebæk-Andersen, i en e-mail til Fagbladet 3F tidligere skrevet:
– Vi mener ikke, der er noget at komme efter. Men vi får se, hvad politiet finder ud af.

Redaktionel kontakt:
Peter Cristian Nielsen
tlf.: +4541101994
e-mail: [email protected]

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Fagbladet 3F ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)