FOR ABONNENTER

Undersøgelse af t-foil og søsyge forsinket: Eksperter havde arbejdet for Molslinjen

Næsten 14 dage efter at Molslinjen accepterede at sætte en t-foil stabilisator på Express 1, hvis en ekstern skibsteknisk undersøgelse viser, at den vil gøre færgen mere stabil, er undersøgelsen stadig ikke gået i gang.

En af grundene hertil kom frem torsdag eftermiddag, da partierne bag Bornholms færgeaftale mødtes med transportminister Ole Birk Olesen (LA): Det skibsingeniørfirma, som ministeriet først havde udset til at stå for undersøgelsen, har vist sig at være inhabilt.

– Vi fik at vide, at det konsulentfirma, der skulle have løst opgaven, tidligere har løst nogle opgaver for Molslinjen. Derfor er firmaet inhabilt, fortalte transportordfører Rasmus Prehn (S) efter mødet.

– Der er gået noget tid, der ikke skulle have været gået. Det er ærgerligt, fortsatte han.

Den kommende undersøgelse skal dels se på, om en t-foil stabilisator kan gøre Express 1 mere stabil i vandet og dels finde ud af, om Molslinjen lever op til kontraktens passage om søsyge blandt passagererne. Den internationale standard ISO 2631 anbefaler, at højst 10 procent af passagererne bliver søsyge.

Når en færge bliver undersøgt efter ISO 2631 foregår det imidlertid efter komplicerede, teoretiske modeller og ikke ved observationer blandt passagererne på færgen. Express 1 har to gange bestået et ISO 2631-tjek, men søsyge-kravet er alligevel kommet i søgelyset, fordi blandt andre borgmester Winni Grosbøll (S) over for ministeren har luftet en formodning om, at flere end hver tiende passager bliver søsyg.