Foto: Jens-Erik Larsen

BAT flytter automaterne

BAT’s chauffører har ikke taget imod kontanter den seneste måned, og nu har passagererne heller ikke mulighed for at klippe deres fysiske klippekort. Vil man høste rabatten af et klippekort, skal klippekortet nu være digitalt.

Det skyldes, at BAT for at skærme chaufførerne yderligere mod coronasmitte nu rykker sine klippekortautomater ned midt i busserne. Først når den operation er overstået, vil det igen være muligt at klippe med et klippekort af pap.

– Du kan ikke betale til chaufførerne direkte lige nu. Automaterne til klippekort bliver flyttet ned midt i bussen. Det skulle have været færdigt fredag, men vi har ikke kunnet få leveret strøm nok, fordi de kabler, som vi fik i første omgang, var for korte, fortæller Lars Friborg, trafikchef i BAT.

– Så nu har vi bestilt nogle nye kabler, og automaterne er vel på plads midt i busserne i midten af næste uge, tilføjer han.

Indtil automaterne er på plads, har Bornholms buspassagerer to digitale muligheder og BAT’s fysiske udsalgssteder i blandt andet brugserne at ty til for at få billet eller klippekort i orden.

– Du er nødt til at købe billetten på rejseplan.dk, på BAT’s hjemmeside eller hos et af vores udsalgssteder. På vores hjemmeside kan man købe både enkeltbilletter og klippekort, oplyser Lars Friborg.

At passagererne i disse dage ikke har adgang til klippekortautomaterne samtidig med, at ikke alle automaterne er blevet flyttet til midten af busserne, har i et ukendt antal tilfælde ført til, at chaufførerne har taget passagerer med, der ikke har kunnet komme til at betale.

Situationen opstår for eksempel, når en passager med et fysisk klippekort ikke kan komme til at klippe det – og samtidig enten ikke har en smartphone på sig eller ikke har installeret MobilePay på telefonen.

– I de her dage bliver ingen passagerer afvist, fordi de ikke har en billet. Men folk kører heller ikke gratis med. De får lov til at skylde, for vi forventer da, at folk senere klipper de klip, som de skylder, hvis de har stået uden billet og uden mulighed for at betale, siger Lars Friborg.

– Jeg ved ikke, hvor mange passagerer chaufførerne har haft med, der ikke kunne komme til at betale, siger han.