Den praktiske del af trafikofficialuddannelsen fandt sted i lyskrydset på Borgmester Nielsens Vej i Rønne. Lysreguleringen blev slukket, og så øvede de 13 trafikofficialelever sig i at regulere trafikken. Foto: Jens-Erik Larsen

13 frivillige tog uddannelsen som trafikofficials

For at sportsarrangementer kan afvikles, er det altafgørende, at der er frivillige, som varetager forskellige opgaver. Det kan være at dirigere trafikken og holde bilerne tilbage, når der eksempelvis bliver afviklet løb eller cykelløb. De personer, der har den opgave, bliver kaldt trafikofficials, og i lørdags var der 13 på Bornholm, som enten tog uddannelsen eller fik efteruddannelse i det.

FRIVILLIGHED

For at sportsarrangementer kan afvikles, er det altafgørende, at der er frivillige, som varetager forskellige opgaver. Det kan være at regulere trafikken og holde bilerne tilbage, når der eksempelvis bliver afviklet løb eller cykelløb. De personer, der har den opgave, bliver kaldt trafikofficials, og i lørdags var der 13 på Bornholm, som enten tog uddannelsen eller fik efteruddannelse i det.

Trafikofficialuddannelsen er lavet i samarbejde mellem Dansk Cyklist Union, DGI og DIF, og det er en certificeret uddannelse, hvilket betyder, at når man er blevet uddannet som trafikofficial, så har man politibemyndigelse til at stoppe trafikken under et arrangement.

– Vi er meget glade for, at der er nogle, der vil være trafikofficials, for hvis det frivillige arbejde ikke spiller, så er der jo heller ikke nogen, der kan udøve deres sport til løb her på Bornholm, siger Kim Mortensen fra Bornholms Cycle Club, der er en af de foreninger, der arrangerer cykelløb og derfor har brug for trafikofficials.

I princippet kan man godt arrangere et cykelløb uden at have nogen trafikofficials, men så bliver det et helt anderledes løb, fortæller han.

– Vi må jo godt bruge vores ganske almindelige flagfolk, men de må jo ikke stoppe trafikken, de må kun vise vej. Og det vil sige, at når der kommer en cykel samtidig med, at der kommer en bil, så skal flagfolkene jo stoppe cykelrytteren, for de må jo ikke stoppe bilen. Det må de først, når de har fået uddannelsen til trafikofficial, siger Kim Mortensen, som fortæller, at alle foreninger på Bornholm kan få glæde af, at der nu er uddannet nye trafikofficials, da de har forpligtet sig til ikke kun at hjælpe til under sin egen klubs arrangementer, men også under andres, hvis der skulle være behov for det.

Blev udskudt

Uddannelsen som trafikofficial skulle egentlig have været afviklet i foråret, men den blev udskudt på grund af coronasituationen. Uddannelsen er også blevet udbudt i tidligere år, for der bliver mere og mere behov for trafikofficials for at kunne afvikle løb herover, fortæller Kim Mortensen.

Det skyldes tildels, at Politihjemmeværnskompagni Bornholm, som tidligere stod for at regulere trafikken under løbsarrangementer, nu er optaget af andre opgaver. Derudover er der også bare kommet flere biler på Bornholm, end der har været tidligere, og det kræver derfor flere folk til at regulere trafikken.

– I gamle dage kunne vi sagtens regulere lidt færdsel til vores løb, men i takt med at der er kommet mere og mere færdsel på vejene, som årene går, og der er kommet lysregulering og alt muligt andet, så har det udviklet sig til, at man bliver nødt til at have nogen, der har bemyndigelse til at regulere trafikken, siger Kim Mortensen, som desuden opfordrer til, at der bliver vist mere respekt over for de frivillige, der agerer trafikofficials under løb.

Især os danskere er nemlig ret dårlige til det, fortæller han.

– De bilister, der altid respekterer cykelsporten, det er tyskerne. Altid. Der er aldrig problemer med dem. Derimod danskerne, de kan finde på at køre forbi dem, der skal regulere trafikken, selvom de ikke har fået lov. Tyskerne de stopper og spørger “hvad nu og hvad skal vi?”. De har en helt anderledes kultur, end vi har i Danmark, siger han.