Proteinpulver: de fem mest populære typer

Proteinpulver er et populært kosttilskud, der særligt forbindes med træning. Det er dog også relevant for dig, hvis du blot går op i at opfylde alle kroppens næringsbehov.

Der findes mange typer proteinpulver, og i denne artikel vil vi præsentere de fem mest populære. Læs med og find ud af, hvad der er det bedste proteinpulver for dig.

Valleprotein

Det mest almindeligt kendte og udbredte proteinpulver er valleproteinpulver – også kendt som whey protein. Valleprotein er et af de to proteiner, der udvindes af komælk. Herefter filtreres det, og alt efter længden på filtreringsprocessen får du enten vallekoncentrat eller valleisolat. Koncentrat indeholder en del laktose, mens isolat er filtreret i længere tid, så det næsten ikke indeholder noget laktose og også har et lavere fedtindhold.

Valleproteinpulver har et højt proteinindhold, og det optages hurtigt i kroppen. Derfor er det ideelt både før, under og efter træning. Det indeholder alle de essentielle aminosyrer, som vores krop ikke selv kan danne. Derudover har det et højt indhold af aminosyren leucin, der er ekstra effektivt for muskelvækst.

Kaseinprotein

Kasein er den anden type protein, der udvindes fra komælk. Kaseinprotein har ikke samme høje indhold af aminosyrer som valleprotein, så det er ikke lige så effektivt til muskelvækst. Til gengæld optages kasein meget langsommere end valle, og derfor er det ideelt at tage før sengetid eller først på dagen, hvor du ved, at der går noget tid, før du får protein igen.

Kaseinprotein bliver i din krop i 4-5 timer og giver dig derfor al den næring, du har brug for, selv når du sover eller på en travl dag ikke får spist i noget tid.

Sojaproteinpulver

Sojabønner har et højt proteinindhold og er relativt fedtfattige. Bønnerne males og forarbejdes til pulver, og ofte tilsættes der smag og andre ingredienser, der forbedrer konsistensen. Sojaprotein er til forskel fra de fleste andre veganske proteinkilder et komplet protein, så du er sikker på at få alle de essentielle aminosyrer, som din krop har brug for og ikke selv kan danne.

Sojaproteinpulver har en kraftig nøddeagtig smag, som mange er rigtig glade for. Det er ikke lige så blødt i konsistensen som valleprotein, men til gengæld er det vegansk og dermed laktosefrit. Det er de to hyppigste årsager til, at sojaprotein af mange foretrækkes over valleprotein.

Risproteinpulver

Endnu en vegansk variant af proteinpulver er protein fra brune ris. Hvis du er bekymret over, at brune ris har et højt kulhydratindhold, er det ikke et problem med risproteinpulver. Der anvendes nemlig enzymer til at adskille kulhydrater og proteiner, så du får et proteinpulver med et højt proteinindhold og et lavt fedtindhold. Proteinpulver af brune ris indeholder alle de essentielle aminosyrer, men har et lidt for lavt niveau af lysin, hvorfor det lige præcis ikke tæller som et komplet protein.

Er du allergisk eller lettere intolerant over for eksempelvis mælk, laktose, gluten eller soja, er risproteinpulver et ideelt valg for dig. Det indeholder nemlig ingen af delene, og er derfor både et populært valg for allergikere og veganere.

Ærteproteinpulver

Ærter er en god kilde til protein, og når proteinet udtrækkes fra de gule ærter, får du et proteinpulver med et højt proteinindhold. Det er desuden en god kilde til jern. Ærteprotein indeholder alle de essentielle aminosyrer, men har et lavt indhold af methionin, så det kan ikke ses som et komplet protein. Du kan blandt andet supplere med nødder, bønner og fuldkorn, så du får den fulde proteinprofil.

Ærteproteinpulver er vegansk og er fri for laktose, jordnødder, hvede og soja. Hvis du er allergisk eller lever vegansk, er det derfor et perfekt valg af proteinpulver for dig.