Bliv klogere på aktantmodellen og dens anvendelse

ANNONCE:

Trænger du til at få genopfrisket aktantmodellen, samt hvad du eventuelt kan bruge den til? Så bare rolig, herunder får du en kort men udførlig introduktion til aktantmodellen, og du kan ovenikøbet blive klogere på, hvordan du benytte dig af modellen indenfor digital marketing.

Hvad er aktantmodellen?

Aktantmodellen er en analysemodel, som især bruges til at analysere eventyr. De fleste husker formentligt historien om Klods Hans eller Den Lille Rødhætte, og måske kan du sågar huske at have analyseret disse eventyr i folkeskolen. I hvert fald er begge eventyr eksempler på fortællinger, hvor det kan være nyttigt at benytte sig af aktantmodellen til at finde frem til personernes roller og de indbyrdes relationer mellem rollerne.

Modellen bruges oftest til at analysere eventyr, fordi man i langt de fleste eventyr kan identificere de seks faste roller, som er kendetegnende for aktantmodellen. Modellen kan dog også bruges til at analysere andre fortællinger såsom film, reklamer, noveller og andre typer tekster, hvor der på den ene eller anden måde indgår en konflikt.

Som sagt er aktantmodellen bygget op omkring seks faste roller, som er: subjekt, objekt, modstander, hjælper, giver og modtager. I mange eventyr kan man identificere hver af de seks roller, men det er langt fra tilfældet med andre typer tekster. Når man i aktantmodellen snakker om roller, så er der ikke nødvendigvis tale om mennesker, det kan også være dyr, objekter eller noget helt tredje.

Fortællingens objekt er subjektets mål, og det behøver ikke nødvendigvis at være en person, det kan f.eks. også være lykke eller rigdom. Af den grund kan aktantmodellen være svær at bruge, særligt på fortællinger som ikke indeholder alle seks roller, men når først man forstår at benytte aktantmodellen, vil det vise sig at være lettere at få indsigt i fortællingens budskab.

Brug af aktantmodellen til andet end at analysere eventyr

Det kan selvfølgelig være nyttigt at vide, hvad man kan bruge aktantmodellen til udover at analysere eventyr og fortællinger. Udover at være et effektivt analyseredskab kan aktantmodellen også bruges til at bygge en fortælling op omkring. Hvis du i dagligdagen arbejder med formidling af den ene eller anden art, så har du måske allerede stiftet bekendtskab med berettermodellen og/eller kontraktmodellen.

Hvor de to ovennævnte modeller bruges til at analysere en fortællings handlingsforløb, så bruges aktantmodellen til at analysere relationerne mellem fortællingens roller, og både handlingsforløb såvel som relationer er vigtige at være opmærksom på, når man arbejder med formidling.

Hvis du arbejder med formidling i forbindelse med content-marketing, så har du måske allerede stiftet bekendtskab med aktantmodellen, hvis ikke, så kan du nå det endnu. Storytelling, som er en metode indenfor content-marketing, handler om at skabe fortællinger, der kan fremme afsætningen for en idé, et produkt eller en ydelse.

Til at forfatte indhold som er både dragende, relaterbart og relevant er aktantmodellen et effektivt værktøj. Indenfor content-marketing er det oftest en fordel at være bevidst om hvilke roller, der indgår i den fortælling, man ønsker at formidle. Det drejer sig ofte om: Subjekt, objekt, modstander og hjælper. Med aktantmodellen in mente er du godt klædt på til at formidle budskaber.