ANNONCE:
Den efterhånden kendte COVID-19 virus er efterhånden blevet en størrelse, de fleste kan tage og føle på. Og uanset om man arbejder i tung stålindustri eller HR, er det nok de færreste af os, der kan sige, at de ikke er blevet påvirket af den usædvanlige situation.
Men selvom det bestemt er en uvant og ubehagelig situation, er det alligevel ikke alle brancher, der har det lige slemt. Og for nogle har situationen faktisk givet mulighed for at drømme endnu større og have helt andre vækstambitioner.
E-commerce og online handel sætter nye rekorder
Et af de områder, der i særdeleshed har set en helt anden side af den frygtede COVID-19-virus, er den, der vedrører handel på nettet. For selvom forbruget generelt er faldet og butiksbesøgene er blevet færre, har det skabt et fokus på online handel, der hidtil har været nærmest uset.
At e-handel er et vækstende segment er ikke i sig selv nyt. Hvert eneste år vækster andelen af handler på nettet – og samtidig bevises det gang på gang, at helt nye markeder også har sin berettigelse på det store online marked.
Men alligevel ser det nu ud til, at 2020 bliver et helt særligt år for de forretninger, der har valgt at tilbyde deres produkt eller ydelse på nettet. Og det skyldes især, at langt de fleste borgere har truffet et aktivt valg om at købe online i stedet for i de fysiske butikker.
Denne udvikling kan særligt ses hos landets
Google Ads Bureauer, der i den grad melder stærkt ud om, hvordan udviklingen og i særdeleshed situationen skaber helt nye muligheder for såvel kunder og vækstambitionerne. Og samtidig hvordan det giver mange fysiske og ikke-fysiske butikker mulighed for at komme igennem en tid, der ellers så ud til at ville bliver træls og uoverkommelig.
En situation, der også sætter et permanent fokus på online handel
Foruden at være en helt særlig situation, har corona også for rigtig mange virksomheder og kunder vist, hvad en online tilstedeværelse kan til forskel fra den fysiske. Og spørger man eksperterne på området, vil det også være en situation, der er med til at definere den agenda, der bliver prædikeret fremadrettet.
For selvom COVID-19 forhåbentlig forsvinder igen på et tidspunkt, har virussen for rigtig mange været en øjenåbner. Nye brancher har meldt sig på banen, og selvom forholdene bliver anderledes igen, er der utvivlsomt et convenience-behov, man faktisk nemt og uden ekstraomkostninger kan imødekomme ved at handle online i stedet for i de fysiske butikker.
Denne udvikling er også specielt interessant for helt særlige brancher såsom fødevarebranchen og brancher for elektronik, tekstil og specialvarer. Og kigger man ind i de vækstkurver, man ser hos de store nationale fødevaregiganter såsom Nemlig, Bilka online etc., vil man formentlig også se, at udviklingen og væksten vil fortsætte også efter at COVID-19 igen er under kontrol, og vi ikke længere skal arbejde med en øget distance i hverdagen. En ting er i hvert fald sikkert – og det er, at de digitale konsulenthuse har gearet sig til, at fremtiden bliver endnu mere digital.