Harme over stort antal aflysninger: Færgen kan ikke klare opgaven, siger Søren Schow

For borgmester Winni Grosbøll, som også er formand for Trafikkontaktrådet, underbygger Bornholms Tidendes opgørelse af Molslinjens færgeaflysninger den bekymring, hun allerede i forrige uge præsenterede transportminister Ole Birk Olesen for.

Avisen har i dag præsenteret tal, der fortæller, at Express 1 på fire en halv måned har nået mere end en tredjedel af det antal aflysninger, som de to tidligere færger på Rønne-Ystad ruten, Leonora Christina og Villum Clausen, tilsammen havde i de syv år og syv måneder, hvor de i fællesskab betjente ruten.

I et brev til ministeren har Winni Grosbøll ytret sin bekymring over de mange aflysninger og påpeget, at det har store negative konsekvenser for det bornholmske samfund.

– Det har aldrig været intentionen, at vi skulle leve med dårligere materiel og regularitet, og forligsgruppen bag færgekontrakten har netop fundet 100 millioner ekstra, til både at sikre billigere billetter og bedre regularitet, siger hun til Bornholms Tidende.

Hun mener ikke, at man skal sætte spørgsmålstegn ved de vurderinger, Molslinjens kaptajner foretager, når de beslutter at aflyse, men hun mener godt, at man kan sætte spørgsmålstegn ved, om Express 1 er den rigtige færge til at betjene Bornholm.

– Det er jo helt relevant at spørge, om vi har fået en ringere færge, når man tidligere kunne skønne, at det var forsvarligt at sejle i 4,5 meter høje bølger med Leonora Christina, mens Express 1 må blive i havn ved bølger på tre meter, fortsætter hun.

Winni Grosbøll har endnu ikke fået svar på sit brev til Transportministeren, men hun er spændt på at se, hvad han svarer.

– Det er jo ikke alle de bekymringer, vi hidtil har lagt frem, som han deler, forklarer hun.

Uegnet til Østersøen

Samme overvejelser har kommunalbestyrelsesmedlem for Venstre Søren Schow, der er tidligere kaptajn for Færgen og suppleant i Trafikkontaktrådet.

Selvom han påpeger, at der er tale om et nyt rederi, en ny færge og en ny rute, og at man derfor må forvente flere aflysninger i den første tid, mener han ligesom Winni Grosbøll, at antallet af Molslinjens aflysninger ligger langt over det acceptable niveau, og det mener han skyldes færgen.

– Jeg har sejlet med Express 1, og den bevæger sig simpelthen alt for meget, og jeg forstår slet ikke at Molslinjen kunne byde på færgebetjeningen af Bornholm med den færge. Den er slet ikke egnet til at sejle hele året på Østersøen, siger han Bornholms Tidende og undrer sig samtidig over, at man i Transportministeriet ikke har været opmærksom på dette.

– De har sat en færge ind, der ikke har en stabilisator, og det forstår jeg slet ikke, hvordan de har kunnet godkende, supplerer Søren Schow og peger på, at det hele tiden har været klart, at Express 1 ikke er udstyret med en stabilisator, og at ministeriets eksperter og embedsmænd derfor må have kendt til dette, da kontrakten blev indgået.

– Man må forvente, at Molslinjen stiller med materiel, der kan løse opgaven, og det kan Express 1 helt tydeligt ikke, slår han fast.

Overrasket

Antallet af aflysninger overrasker Venstres medlem af trafikkontaktrådet, Carsten Scheibye.

– Er det så højt? Det er væsentligt mere end jeg havde forventet, lyder hans umiddelbare reaktion.

Han synes både, at 56 aflysninger på fire en halv måned og et gennemsnitligt antal aflysninger hver måned på mere end 12 lyder af meget, og han mener begge tal er alt for høje til, at bornholmerne kan leve med dem.

– Det viser jo både i relative og absolutte tal, at den nye færgebetjening er en forværring af bornholmernes trafikforhold, og det kan vi ikke leve med, siger han til Bornholms Tidende og fortsætter:

– Vi er over indkøringsperioden nu, så vi må have en klar forventning om en forbedring af regulariteten, siger han og bakker op om Winni Grosbølls henvendelse til transporministeren.

– Bornholms Tidendes undersøgelse sætter tal på den bekymring om, at Bornholm har fået en ringere trafikløsning, som vi har haft i trafikkontaktrådet, og som borgmesteren har henvendt sig til transportministeren med. Det er en uacceptabel situation, som må ændres hurtigt, og det må vi have en forventning om bliver taget alvorligt. Det er bare ikke godt nok, siger Scheibye.

Læs også: