Østermariebo udgiver bog: Gamle sporvogne fik nyt liv

De har rigtig dygtige håndværkere på Bornholm. Nogle, der både har stor teknisk viden, kolossal fingerfærdighed og fantasi. Det sidste er absolut en fordel, hvis man eksempelvis vil genskabe gamle sporvogne af mere eller mindre eksisterende vragrester af sådanne.

Sådan skriver pressesekretær i Sporvejshistorisk Selskab Søren Palsbo i en pressemeddelelse til Bornholms Tidende.

Han kunne have tilføjet: Nogle kan endog skrive bøger, eftersom anledningen til hans pressemeddelelse er den, at der netop er kommet en ny bog på gaden med titlen ”Gamle sporvogne får nyt liv”. Bogen udgives af Sporvejshistorisk Selskab og er skrevet af Jesper Reinfeldt fra Østermarie, og den fortæller om, hvordan to gamle sporvogne fra Københavns Sporveje har fået nyt liv efter en omfattende restaurering, som er foregået på Bornholm.

– Det har været smadderspændende, og jeg var flittig med kameraet fra starten af, siger Jesper Reinfeldt til Bornholms Tidende om arbejdet med bogen.

Vidste du lige fra begyndelsen, at du ville lave en bog?

– Egentlig ikke. Men det kom sig lidt af, at der skulle indsendes noget dokumentation for det, vi gik og lavede, til Trafikstyrelsen, og så tænkte jeg, at jeg kunne kombinere det med en bog. Da det så viste sig, at styrelsen alligevel ikke skulle bruge det, jeg havde nedfældet, ku’ jeg jo heldigvis bruge til bogen. Det har taget lang tid, men det har været det hele værd.

Hvordan var det at stå med den færdige bog?

– Hehe, det var en sjov oplevelse! Og den er flot trykt, det var jeg overrasket over, så jo, det var da fedt, siger Jesper Reinfeldt, som selv så den færdige bog første gang den 20. december sidste år.

Sporvejshistorisk Selskab er foreningen bag Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og Søren Palsbo forklarer videre, at kravene om teknisk snilde, imponerende håndelag og evner som detektiv var vilkårene, da folkene med tilknytning til sporvognsværkstedet i Østermarie i 2012 gik i gang med restaurering – eller nærmere rekonstruktion – af de to gamle københavnske sporvogne. Fem år senere, i 2017, var vognene et anderledes flot syn, da de atter forlod Bornholm.

Puslespil

Den ene vogn havde nærmest karakter af et stort forpjusket puslespil, da arbejdet begyndte. Den anden sporvogn bar præg af mange års sporvognsdrift med talrige ombygninger og reparationer. Opgaven var at føre sporvognene tilbage til fordums herlighed i 1911 og de nærmest følgende år.

I bogen ”Gamle sporvogne får nyt liv” får man et indblik i dette arbejde. Både håndværket og sporvejshistorien er komplicerede størrelser, men Jesper Reinfeldt, som også er daglig leder af sporvognsværkstedet i Østermarie, er bevidst om, at man også skal kunne dykke ned i bogens mange spændende detaljer med lægmandsbaggrund, fortæller Palsbo.

Gamle driftsbilleder af de to sporvogne nr. 567 og 226 – og sporvognenes søstervogne – har været en vigtig del af grundlaget for restaureringsarbejdet, for der eksisterer langt fra tegninger af alle vognenes detaljer. Resten af mysterierne er opklaret ved hjælp af en udviklet fantasi, støttet af fund af spor i det gamle træværk, noterer pressesekretæren.

Motorvogn nr. 567 og bivogn nr. 226 kunne præsenteres på Sporvejsmuseet i nærmest fabriksnyt udseende i september 2017. Arbejdet i Østermarie fortsætter med nye opgaver, blandt andet to spændende toetages Frederiksberg-sporvogne, som om nogle år kan opleves i drift på det midtsjællandske museum, fortæller han videre.

Jesper Reinfeldt: ”Gamle Sporvogne får nyt liv – historien om en gammel motorvogn nr. 567 og bivogn 226 – fra sporvogn til havehus og omvendt”. Sporvejshistorisk Selskab 2018, 124 sider i A4-format, rigt illustreret. Vejl. pris: 175 kr.)