Socialdemokratiet ønsker sammenligning med Leonora Christina

Efter Bornholms Tidendes artikel torsdag, hvor en skibsteknisk ekspert kalder Transportministeriets kommissorium for den kommende undersøgelse af Molslinjens bornholmske færger ”en tynd kop te”, har Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, og partiets bornholmske folketingsmedlem, Lea Wermelin, nu stillet en række spørgsmål om undersøgelsen til transportministeren.

I en mail, sendt til Transportministeriet torsdag, beder Prehn og Wermelin transportminister Ole Birk Olesen om blandt andet at forholde sig til et forslag om også at gennemføre teoretiske beregninger på den tidligere færge, Leonora Christina, som skibsteknisk ekspert Hans Otto Kristensen fremlagde i torsdagens udgave af Bornholms Tidende.

Hans Otto Kristensen mener, at det ville give undersøgelsen af Molslinjens nuværende færger mere troværdighed, hvis man også foretog de teoretiske beregninger på en færge, der har været generel tilfredshed med, så man kunne sammenligne de to færger.

– Det vil være bedre, at lave den sammenligning, end at efterlade nogen tvivl om undersøgelsens anvendelighed, udtalte han.

Derfor spørger Rasmus Prehn og Lea Wermelin i deres henvendelse til ministeren, om han vil være indstillet på også at inkludere dette aspekt i undersøgelsen.

– Jeg synes, det virker som en helt oplagt mulighed, der bør forfølges. Specielt hvis det kun vil medføre en relativt lille ekstraudgift for undersøgelsen, siger Lea Wermelin til Bornholms Tidende.

Kritik af retningslinjer

Prehn og Wermelin beder endvidere transportministeren om at forholde sig til eksperternes kritik af retningslinjerne for de målinger og beregninger, der skal foretages i forbindelse med den kommende undersøgelse, og de beder ham præcisere, hvilke forudsætninger målingerne og beregningerne skal foretages under.

De to socialdemokrater fremhæver blandt andet eksperternes udsagn om, at det kan have stor indflydelse på undersøgelsens resultater, hvor på skibet målingerne foregår, og hvor udgangspunktet for beregningerne foretages. Hvilke bølgemønstre undersøgelserne foretages under, hvordan bølgehøjden måles og hvilken præcis definition af bølgehøjde, der lægges til grund for undersøgelsen.

Bredere undersøgelse

Tidligere på ugen bad Prehn og Wermelin desuden transportministeren redegøre for den del af undersøgelsen, der omfatter beregning af, om en såkaldt t-foil-stabilisator vil have en positiv effekt på færgernes sejlegenskaber.

– Jeg undrer mig over, at ministeriet kun spørger meget snævert i forhold til effekten af en t-foil og ikke spørger bredere. Der kan jo sagtens være andre ting, som også vil have en positiv indvirkning på passagerkomforten, og hvis vi skal have så god en undersøgelse som muligt, så drejer det jo om ikke at udelukke nogen muligheder for forbedring af passagerkomforten, siger Lea Wermelin til Bornholms Tidende.

Fredag morgen oplyser Lea Wermelin til Bornholms Tidende, at Transportministeriet har kvitteret for modtagelse af spørgsmålene, men endnu ikke har besvaret dem.

– Det forventer jeg, at de gør meget snart, siger hun.