Efter kritik: Færgernes undersøger garanterer sin uvildighed

Det er korrekt, at Molslinjen har været kunde hos firmaet Force Technology, der i de kommende måneder skal undersøge komforten ombord på Molslinjens færger mellem Rønne og Ystad. Men det tidligere kundeforhold vil ikke forhindre Force Technology i at undersøge færgerne uvildigt.

Det oplyser Force Technology over for Transportministeriet, efter at ministeriet har foreholdt Force Technology den kritik, som valget af Force Technology fredag førte med sig fra blandt andre rederiet Færgens tidligere mangeårige nautiske inspektør Henrik Jørgensen.

”Force er på ingen måde uvildig, da Molslinjen har været kunde hos dem, samt flere af deres navigatører har været instruktører hos Force. Blandt andet er der en af de mest erfarne instruktører i hurtigfærger, som i dag sejler som navigatør på et Molslinjen-skib i Østersøen”, skrev han på Bornholms Passagerforenings side på Facebook.

Force Technology garanterede allerede på sit første møde om sagen Transportministeriet, at firmaet er i stand til at undersøge Molslinjens færger uvildigt.

– Ved det indledende møde mellem ministeriet og Force Technology den 13. december oplyste Force Technology, at Molslinjen har været kunde hos Force Technology, men at de som en almennyttig Godkendt Teknologisk Servicevirksomhed (GTS) skal sikre uafhængighed, og at FORCE Technology er vant til at udføre uvildige undersøgelser, oplyser Mia Joasiassen, pressechef i Transportministeriet.

– Force Technology garanterede i den forbindelse ministeriet om, at de er habile og kan forestå ministeriets skibstekniske undersøgelse uvildigt. Ministeriet har ikke grund til at tvivle på Force Technologys habilitet.

Firmaet oplyser desuden, at det som GTS ikke må afvise nogen danske kunder, og at dets status som GTS i sig selv sikrer, at det arbejder uafhængigt.

”Som et almennyttigt GTS sikrer Force Technology som organisation uafhængighed. Samtidig er Force Technology også forpligtet til at servicere alle danske kunder og kan dermed ikke nægte nogen vores assistance. Vi har ikke kendskab til, om tidligere ansatte i Force Technology nu er ansat ved Molslinjen, og det vil ej heller påvirke vores vurdering”, oplyser Force Technology over for Transportministeriet.

Force Technology undersøger efter planen komforten ombord på Express 1 og 2 i januar og februar, mens Max Mols vil følge efter i april.