Millionstøtte til digitalisering af populær tryksag

Ø-passet har været et hit hos mange turister, siden det blev opfundet og trykt første gang i 2016.

Nu skal Ø-passet udvides med en digital dimension, skriver Landdistrikternes Fællesråd i en pressemeddelelse. Det gøres muligt, fordi Nordea-fondens kystpulje har uddelt en million kroner til projektet, der også modtager 500.000 kroner fra Erhvervsministeriets landdistriktspulje.

Med Ø-passet kan man finde fakta og læse om oplevelser på 38 danske øer med færgeforbindelse, og både Bornholm og Christiansø findes i passet.

Specielt muligheden for på en blank side i passet at markere, hvor man har været, har vist sig at være populær blandt turisterne. I 2017 var der trykt 250.000 eksemplarer af Ø-passet, der også findes på tysk og engelsk.

Et af målene med udbygningen af Ø-passet bliver at skabe et fællesskab mellem beboerne på øerne og gæsterne. Den digitale version kommer også til at indeholde natur- og kulturfortællinger – alt sammen for at flere får øjnene op for seværdighederne, som kræver en færgetur.

– Ø-passet har skabt synlighed omkring aktiviteter og oplevelser på øerne, især på de mindre øer. Med støtten fra Nordea-fonden og Erhvervsministeriet kan vi styrke denne synlighed endnu mere og være med til at fremme turisme og bosætning på øerne, siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.