Et godt efterår bidrager til flot fremgang på Skovly

Hotel Skovly har haft en god sæson i 2018, hvilket en flot efterårssæson bidrager til, oplyser ejerne, Lone Kirk og Bo Bjødstrup.

Skovly har i år haft åbent næsten til jul. Man har haft gløgg og æbleskiveweekender, og faktisk var det så sent som i søndags, at den sidste overnattende gæst i år vinkede farvel.

Der er tale om en pæn fremgang sammenlignet med de tal, Skovly offentliggjorde for et år siden.

Hotellet havde i år 9.894 overnattende gæster, der var 2.678 gæster til sommerens grillarrangementer, og flere end 2.000 gæster ved fester på Skovly.

– Vi har ikke haft fyldt op i efteråret, men vi har oplevet vores hidtil bedste efterår. Det forstemmende er så, når gæster kommer og er skuffede, fordi her ikke rigtig er noget at komme efter. Når færgepriserne er sænket, så lyder det som om, at Bornholm gerne vil have gæster på andre tider end i højsæsonen. Folk kommer jo ikke til Bornholm for at overnatte. Vi er nødt til at satse lidt for at få løbet det her i gang. Når opfattelsen af, at Bornholm er lukket uden for højsæsonen breder sig, er det svært at få folk hertil, siger Lone Kirk.

Besøgscentret

Skovlyejerne henviser især til det lukkede besøgscenter på Hammershus og refererer, at mange gæster havde glædet sig til at opleve det prisbelønnede oplevelsescenter.

– Der skal selvfølgelig være åbent året rundt i mere eller mindre grad. Jeg ville aldrig forvente, at de skulle stå og sælge burgere nu. Men der burde være åbent, og så kunne der måske bare stå en kaffeautomat, mener Lone Kirk.

– Jeg ved godt, at det er svært, og at det nogle steder er en udfordring at opvarme lokaler. Det oplever vi selv, så jeg ved godt, at det ikke er noget, man bare gør. Men det er noget med en vilje til at prøve det. Det er særligt cafeer og restauranter, at folk er skuffede over at finde lukkede. Man forventer jo ikke, at Brændesgårdshaven har åbent. Men besøgscentret – det havde man forventet var åbent, og jeg kan ikke give gæsterne en god forklaring på, hvorfor det ikke er det, siger Lone Kirk.

Nu kan vi konkurrere

Skovlyejerne mener, at det især er hotellets outdoor-satsning, der bærer frugt:

– Jeg tror, at folk er blevet bevidste om, hvad man kan herude, og mange har deres cykler med. Det er vel også et udtryk for, at vi for alvor har fået løbet stedet i gang. Mange kommer igen, og det er en stor glæde. Kunsten er, at få folk til at komme første gang, siger Lone Kirk.

– Priserne på færgebilletterne har givet os et nøk opad. Folk finder ud af, at man kan godt tage på weekend på Bornholm. Prismæssigt kan vi nu konkurrere med en tur til Rom, og det har vi ikke kunnet altid. Vi får besøg af mange par og mountainbikegrupper på fem-ti stykker, der kommer for at cykle og give den gas.

Kan det betale sig for jer at holde åbent i de ekstra efterårsmåneder?

– Ja, det kan det. Der er da dage i december, hvor man ikke skal udregne sin timeløn. Det er til gengæld sjovt at gøre det midt i juli. Sådan er det i vores branche. Hænger det sammen hen over året, er vi villige til ikke at tjene så meget i vintersæsonen. Man skal også tænke på, at dem, der har en god oplevelse i oktober, kommer måske igen i maj. Specielt nu, hvor man kan få billige færgebilletter, slutter Lone Kirk.