Økonomer: Svingende billetpriser er generelt til gavn for Bornholm

Molslinjens udskældte prisstruktur, hvor prisen for en færgebillet skifter meget og bliver dyrere ved at booke tæt på rejsetidspunktet, er sandsynligvis samlet set til gavn for Bornholm. En del af gevinsten afhænger samtidig af, om Molslinjen vil vælge at lade gevinster ved billetstrukturen gå videre til de rejsende eller ej.

Det vurderer konsulentfirmaet Copenhagen Economics i en fire sider lang rapport, som Trafikkontaktrådet har bestilt. Rådet holder mandag temamøde om netop rederiets dynamiske priser.

”Vi vurderer, at Bornholmslinjens dynamiske prissætning kan forventes samlet at være en gevinst for forbrugerne. Især kan det forventes, at flere forbrugere rejser, fordi forbrugere med lav betalingsvillighed får adgang til billigere billetter end med kun én billetpris”, konkluderer Copenhagen Economics.

Som bornholmerne også har oplevet det siden 1. september, anerkender konsulenterne samtidig, at de svingende priser er en ulempe for nogle rejsende.

”Der er forbrugere, der betaler en højere pris med dynamisk prissætning, end hvis alle betalte samme pris. Hvis de får et produkt, som de tillægger en tilsvarende højere værdi, for eksempel værdi af gratis ændring og gratis afbestilling, kan de vurdere, at pris og kvalitet hænger sammen. Der kan dog være forbrugere, der betaler mere, uden at de oplever at fordelene er pengene værd”, skriver Copenhagen Economics.

God idé hvis salget stiger

Hvis de fører til mere salg, er skiftende priser samlet set til gavn for både den enkelte rejsende og et samfund som helhed. Det er anerkendt økonomisk teori, noterer konsulentfirmaet. Den teori er bærende for, at Copenhagen Economics samlet set finder Molslinjens dynamiske priser til gavn for Bornholm.

”Andre forbrugere kan få en fordel, der samlet overstiger ulempen for de andre forbrugere. En tommelfingerregel i økonomisk teori er, at prisdiskrimination kan forventes at være en gevinst for forbrugerne og samfundet, hvis det samlede salg stiger”, hedder det i konsulenternes rapport.

Flere har rejst til og fra Bornholm siden september, hvor Molslinjen overtog sejladsen. Senest overførte rederiet i november godt 20 procent flere personbiler, end Færgen gjorde i november sidste år.

At flere har rejst skyldes sandsynligvis først og fremmest, at priserne er faldet. Færgen tilbød også at sænke sine priser, blot ikke så meget som Molslinjen, der derfor vandt udbuddet. Også Færgen havde dermed sandsynligvis kunnet fremvise flere rejsende nu, også med en anden prisstruktur end Molslinjens.

Ikke alle vil betale det samme

Færgens tilbud på sejladsen hører i dag historien til. For Copenhagen Economics har opgaven kun handlet om at undersøge Molslinjens valgte prisstruktur.

”Vi vurderer, at to ting taler for, Bornholmslinjens prissætning øger billetsalget i forhold til, hvis alle betalte samme pris. Først og fremmest åbner dynamisk prissætning for, at flere kommer ud at rejse”, skriver konsulentfirmaet.

”Hvis alle billetter kostede det samme, ville der være forbrugere med betalingsvillighed under denne gennemsnitspris, der ville vælge ikke at rejse. Med dynamisk prissætning kan Bornholmslinjen på den ene side øge prisen for forbrugere med en betalingsvillighed højere end gennemsnitsprisen, uden at de køber færre billetter af den grund.”

”På den anden side kan Bornholmslinjen tilbyde nogle billigere billetter til forbrugerne med en betalingsvillighed, der er lavere end gennemsnitsprisen. Konsekvensen er flere rejsende, end hvis alle billetter kostede det samme. Eneste forudsætning er, at forbrugerne har forskellig betalingsvillighed, hvilket er realistisk for færgebilletter”, får Trafikkontaktrådet også at vide.

Andre gevinster afhænger af rederiet

Ud over de ret sikre fordele ser Copenhagen Economics også nogle mulige fordele ved de dynamiske priser. Om bornholmerne i praksis får de fordele afhænger af, om Molslinjen vil dele med de rejsende ved at sætte priserne yderligere ned. Eller om rederiet vil vælge selv at beholde nogle penge, som forbrugerne kunne have fået.

”Denne stigning i billetsalget kan endvidere åbne for effektivitetsgevinster, der igen kan give yderligere prisfald til gavn forbrugerne”, skriver Copenhagen Economics.

Det vil dog afhænge af enten rederiets gode vilje – eller at rederiet i kraft af enten konkurrence eller ”regulering” af gennemsnitsprisen bliver nødt til at dele gevinsten med passagererne ved at sætte priserne yderligere ned.

”Uden konkurrence kan det kræve regulering at få alle gevinster videre til forbrugerne. Konkurrencen kan påvirke, om alle potentielle gevinster af dynamisk prissætning i praksis når til forbrugerne”, skriver Copenhagen Economics.

”Generelt vil forbrugernes gevinst af dynamisk prissætning afhænge af, om virksomheden har et incitament til at øge salget med billige billetter. Det kan igen afhænge af konkurrencesituationen. Hvis der er nok forbrugere, der vil betale en høj pris, og der ikke er konkurrerende alternativer, behøver Bornholmslinjen ikke billige billetter for at fylde færgerne.”

”Det kan betyde, at Bornholmslinjen ikke sender den fulde gevinst af dynamisk prissætning videre til forbrugerne.”