Josefine og Christian skal forpagte badehotel: Det skal være som i gamle dage

Det nyrenoverede Sandkås Badehotel har nu fået et fast forpagterpar, der regner med at drive stedet i mange år fremover.

I foråret hyrede investor Philip Marker det unge par Christian Feldthausen og Josefine Anne Hansen til at drive hans ”nye” badehotel, og de løftede opgaven så overbevisende, at de nu er faste forpagtere på stedet.

– Den første sæson startede vi bare som værter. Vi skulle se, om det nu også var os, at drive sådan et badehotel – ville vi brække nakken allerede i maj? Men vi har en stor passion, så vi gav den en ordentlig skalle. Nu har vi fået forpagtningen, og vi har fået lov at drive Sandkås Badehotel 5-10 år frem. Vi har også planer om måske at købe det på et tidspunkt. Vi vil gerne have vores helt eget, siger Christian Feldthausen.

Hotelbranchen er ikke helt fremmed for de to unge mennesker, der er i midten af tyverne. Han har erfaring som kok, og hun er uddannet serviceøkonom. Da de flyttede fra Allerød til Bornholm i 2016, var det da også for at bruge de erfaringer til at drive et sted som Sandkås Badehotel.

– Da Josefine og jeg flyttede herover for tre år siden, var det med en drøm om at starte vores eget bed and breakfast. Men hverdagen greb ind. Vi købte et lille hus i Nexø. Jeg fik arbejde som pædagog, og Josefine fik arbejde på hoteller her i området, fortæller Christian Feldthausen.

Så en dag så faldt hun over en annonce om, at Philip Marker søgte et forpagterpar.

– Jeg tænke, at det får vi aldrig lov til. Men hun sendte en ansøgning, og vi fik overraskende nok det svar, at de godt ville prøve os af, fortæller Christian Feldthausen.

Alle de lyse timer

Afprøvet blev de. Josefine og Christian har måttet sande det, som alle, der arbejder i hotelbranchen sander: Der skal bruges rigtig meget tid i sæsonen.

– Vi er kun to, og badehotellet har 15 værelser, så det er en stor arbejdsbyrde. Man skal være bygget af det rigtige stof. Det er et halvt år, hvor du knokler fra solopgang til solnedgang, fortæller Christian Feldthausen.

Værtsparrets store indsats bærer heldigvis frugt.

– Josefine og jeg har for øje, at folk skal føle sig velkomne og hjemme. Vore motto står ude på døren: ”Velkommen hjem”. Om morgenen laver jeg selv maden til vores gæster, og hun står for receptionen og alt det praktiske. Vi er her hele tiden, så det er os, de møder, både når de står op, og når de går i seng. Det giver følelsen af, at man er på et rigtigt dansk badehotel, som de var i gamle dage, fortæller Christian Feldthausen.