Molslinjen om de første 100 dage: Vi er livsnerven

I dag, mandag, er det 100 dage siden, Molslinjen overtog sejladsen til og fra Bornholm. I den anledning besvarer direktør Carsten Jensen her 10 spørgsmål, som Bornholms Tidende har stillet ham.

Det kunne ikke lade sig gøre at få ham i tale mandag formiddag, hvorfor spørgsmål og svar har fundet sted pr. email:

Hvordan synes du, Bornholm har taget imod Molslinjen?
– Det er lidt forskelligt. Mange er glade for, at det er blevet billigt at komme frem og tilbage og det på flere afgange, andre er mere skeptiske. Det er nok som forventet, når der sker mange forandringer for færgedrift på Bornholm, som er dybt afhængig af deres færge.

Hvad mener du er den største forskel på at besejle Kattegat og Østersøen?
– Kattegat er en rute, Bornholm er en destination. På Bornholm er vi livsnerven, mens vi på Kattegat er et alternativ.

Havde I, set i bakspejlet, forberedt jer på den rigtige måde, inden I kom i gang – altså for eksempel mødtes med alle de forskellige interessegrupper her er?
– Vi havde et hav af møder med alle mulige interessenter inden opstarten. Med os havde vi en masse, som fungerer rigtigt godt på Kattegat – og der skulle der altså lige gå nogle måneder, inden vi for alvor fandt hinanden.

Kan du forstå, at når folk kun har én vej væk, så betyder sejladsen mere for dem, end hvis de har mulighed for bare at køre ud på motorvejsnettet?
– Det er klart, jeg kan det.

På Bornholm kan jeres dynamiske prisstruktur opleves, som at man bliver “straffet” for at tage en hurtig beslutning om at rejse væk fra øen, fordi prisen for billetten bliver markant højere. Hvad ville du selv synes om, hvis du for eksempel skulle betale dobbelt pris for at krydse Storebæltsbroen, fordi du tog en impulsiv beslutning om at køre fra Aarhus til København?
– Realiteterne er anderledes. Vi kan se, at Bornholmerne booker senere end andre, men de rejser til gengæld væsentligt billigere. Nu har vi jo netop justeret på pendlerproduktet, som må være blevet attraktivt for netop bornholmerne, som jo med det produkt er garanteret de billige priser på alle afgange og for hele deres husstand.

Hvordan kunne I overse, at for eksempel turisterhvervet har brug for en fast prisstruktur for at kunne sælge pakkerejser?
– Vi fjernede den væsentligste forhindring for at sælge rejser til Bornholm – de meget høje priser, som var udgangspunktet for hele det statslige udbud. Vi kom med en række løsninger, hvor det var muligt også for pakkeoperatørerne at arbejde i den dynamiske struktur – men må bare erkende, at de havde brug for noget andet.

Nu har I ændret prisstrukturen over for turisterhvervet, I har filet lidt på gebyrerne, og I har accepteret muligvis at montere en t-foil. Hvad bliver jeres næste tiltag?
– Her må du vente og se.

I har haft cirka 40 aflyste afgange på 100 dage, hvilket er langt flere end det tidligere rederi havde på et år. Er det godt nok?
– Vi er ikke herre over vejr og vind, som jo desværre bliver voldsommere. Vi vil meget gerne sejle, men det er kaptajnerne, som bestemmer – som det skal være.

Hvad har for dig været den største overraskelse i forbindelse med starten på jeres nye rute i Østersøen?
– (Intet svar. Kommunikationschef Jesper Maack oplyser, at spørgsmålet er blevet overset i travlheden med at nå at svare inden deadline).

Hvilken karakter på en skala fra 1 til 10 vil du overordnet give Molslinjen for de første 100 dage, og med hvilken begrundelse?
– Jeg er vist ikke den rette til at give karakterer her – det må andre bedømme. Derimod vil jeg godt bedømme og rose vores personale på Bornholm, de har gjort det fantastisk godt.