Når Ahmed danser, danser alle med: Han er en gevinst for skolen

Tonerne af rytmisk musik skærer igennem den kolde luft. Børn med røde kinder følger ihærdigt med tempoet på koreografien. Flere har smidt jakken på trods af, at vi befinder os i december måned.

For når Ahmed Shalaby tænder for musikken i skolegården, så er det bare om at være med.

Og det er lige præcis, hvad alle er. Elever og lærere fra alle klasser befinder sig onsdag eftermiddag i skolegården på Svartingedalskolen.

Her kommer de ud to gange om ugen, når lærer Ahmed Shalaby indbyder til dans i frikvarteret. Det har været fast tradition siden maj måned.

– Det er en rigtig god måde at inkludere børnene, siger Ahmed Shalaby.

Skoleleder Helle Krakau Holm er også med i skolegården. Det er hun hver gang, der er dans, fortæller hun.

– Vi er blevet en dansende skole, det er simpelthen blevet en del af os, siger skolelederen med et smil.

Med dronningen til dans

At Svartingedalskole har fået dans på skemaet, er Ahmed Shalabys fortjeneste.

Han er lærer på skolen og har været ansat siden 2016. Han kom til øen fra fire år siden fra Egypten. Og selv om han i dag taler dansk, blev han oprindeligt ansat til lave aktiviteter for de daværende asylbørn i sommerferien, da Ahmed Shalaby også taler engelsk, russisk og arabisk.

– Jeg så jo, hvor god Ahmed var med børnene. Pludselig en dag faldt vi i snak, og han fortalte mig, at han havde arbejdet som danser og koreograf i Egypten. Det tænkte jeg, at vi måtte bruge på en eller anden måde her på skolen, siger Helle Krakau Holm.

Man begynder derfor i det små. Først arrangerer Ahmed Shalaby dans med 5.klassen, der holder særligt af aktiviteten. Men da dronning Margrethe besøger skolen i 2017, får Ahmed Shalaby en afgørende rolle.

– Da jeg så skulle ryste et program ud af ærmet til dronningens ceremonimester, så foreslog jeg, at vi alle sammen danser. Så Ahmed laver en koreografi ud over alle grænser. Det var dengang, vi havde asylbørnene, så vi stod med flag fra hele verden og dansede til Grease. Jeg får stadig tårer i øjnene, når jeg ser billeder fra det, siger hun.

Efter den sommer starter Ahmed Shalaby fast på skolen. Han underviser i dag i idræt, hvor han også tænker dansen meget ind som aktivitet.

For dansen kan noget helt særligt, mener han.

– Når jeg danser, så bliver jeg en helt anden. Normalt er jeg en meget stille – og måske lidt genert – person, men når jeg danser, så bliver jeg en ny Ahmed. Så bliver jeg showman og kommer op på et andet niveau, forklarer Ahmed Shalaby.

Han håber derfor også, at dansen kan være med til at sætte børnene fri.

– Jeg kan se, at det virker. Nogle af de mest generte børn, de danser i dag med, fordi de har fundet ud af, de godt kan. Det gælder også for børn, som måske går med nogle problemer. Efter de har danset, er de altid i godt humør, siger Ahmed Shalaby.

Det bliver bakket op af Helle Krakau Holm.

– Dansen skaber jo et fællesskab for os. Og hvor nogle måske synes, at det var grænseoverskridende i starten, så har Ahmed formået at få alle med. Nu er det sådan, at hvis ikke man er med, så er det, fordi man er syg, siger skolelederen.

Uddanner sig til lærer

Ahmed Shalaby har danset, siden han var ti år gammel. Her lavede han sin første koreografi til sin onkels bryllup. Og lige siden da har han arbejdet med dans og koreografi i sit hjemland.

Det var først, da han kom til Bornholm, at han begyndte at arbejde med børn.

I dag bruger han sin bachelor i idræt til at undervise som idrætslærer.

– Det giver mig en glæde at se dem udvikle sig og deres kreativitet, siger han.

Ahmed Shalaby deler derfor nu sin tid mellem jobbet som idrætslærer på Svartingedal og FIF på UCC – et forberedende kursus for indvandrere. Her er planen, at han vil videreuddanne sig som skolelærer i matematik og engelsk.

Og skoleleder Helle Krakau Holm ser frem til at få Ahmed Shalaby på andre fag på skoleskemaet.

– Ahmed er helt vild dygtig til det, han laver. Han er virkelig en gevinst for vores skole, derfor er det også fantastisk, at Ahmed bliver lærer. Det egner han sig så godt til, siger Helle Krakau Holm.